6 | hometown

325 14 11
                                    

   "Ingat lawak ke?" Aaden rasa nak maki Arisha. Ada ke patut dia beli tiket kapal terbang? Seat ekonomi pulak tu! Jadah apa perempuan ni?

  "Cuba la sekali sekala rasa jadi miskin. Asyik jadi kaya ja." balas Arisha selamba. Kepala bapak dia lah. Mana pilot PJ? Takkan semua Arisha bagi cuti? Sekali dengan pilot pj aku dia bagi cuti confius jap sapa bos sebenarnya ni.

  "Dah sesuka hati bapak kau je kau cutikan pilot aku. Lepastu kau beli tiket murah ni. Woi aku tak selesa siak." Aaden dah naik bengang dengan Arisha yang rilek letak bagasi dia.

  "Pilot kau nak cuti jugak. Asyik kerja ja." Aaden diam. Aku bengang betul dengan minah ni. Sabar sabar.

  "Ikut suka hati kau la." Aaden biar bsgasi dia dekat situ dia naik kapal terbang terus. Dan ya dia terkial-kial. Macam mana nak duduk ni?

  Lepastu dia ke salah satu pramugari dan bertanya. Baru dia duduk macam biasa. Dah seat kecik. Tak selesa betul lah.

  AC

  "Tak cukup dengan dia bagi pilot aku cuti dia sewa kereta kecik ni pulak." Aaden tahan kepala nak meletup. Zayyan dekat sebelah diam je. Dia pun menganga tengok kereta Honda civic depan dia. Seriusly?

  "Kau nak seksa hidup aku ke apa?" Aaden dah naik angin. Air kat tangan dia digenggam. arisha betul cari gaduh. Apa nak dihalkan dengan duit?

  "Belajar berjimat." Aaden dah naik angin. Dia ke Arisha. Rambut Arisha ditarik kuat dan terus dia naik kereta dan meluncur laju tinggalkan Arisha. Aku sakit hati betul dengan minah tu biar dia.

  "Woi kau ni dia bunuh kau kang." Zayyan pandang Aaden terkejut. Nasib je tu public. Kalau tak dah terjadi adegan tembak menembak dah aku rasa.

  "Biarin." Aaden buat muka bodoh. Perempuan tak guna tu memang dah lama hidup. Dah la bagi kereta entah apa-apa ni. Lepastu kalau dia bagi aku porsche ke ok la jugak.

  "Kau yakin je kan bawak kereta ni. Arisha dah ke mana kita kemana." Zayyan buat wajah risau. Ye la dah la tempat orang lepastu so bodoh tu rilek ja dia.

  "Apa function hack?" Zayyan diam. Betul jugak. Tak sangka kan aku bodoh orangnya.

  AC

  "Bapak kau ramainya orang diorang buat apa siak kat sini?" Zayyan dah terdiam tengok orang dekat rumah nenek Umar. Ni rumah ke apa?

  "Turun la bodoh." Aaden keluar kereta. Bagasi biar dulu. Cari Arisha dulu. Tanya dia tidur mana. Bukan apa, sebab Arisha tak suka tidur rumah orang. Dia lebih pilih hotel dia dari tidur ruang orang.

  "Woi bangang." Aaden bisik ke Arisha. Takkan nak jerit macam tu pulak rumah orang. Kang tak pasal ada yang mati mengejut kang.

  "Apa bodo?" Arisha pandang Aaden sebelah mata. Aku tengah panas ni. Sebab rumah nenek Umar tak de aircond ye.

  "Kita tido mana malam ni?" Arisha diam sekejap.

  "Kita sewa chalet. Sebab kalau nak balik rumah aku jauh sangat pulak." Aaden angguk. Kemudian dia keluar.

  "Nak, boleh tolong pakcik tak? Tolong angkat kayu ke khemah memasak tu." Aaden diam. Kepala bapak la pakcik. Ingat aku pembantu dia ke apa?

  "Mana kayunya?" Aaden tak sampai hati la pulak nak tolak. Kang pakcik nak mintak tolong sapa lagi? Semua kat situ dah tua.

  "Sana tu." dia tunjuk ke van yang ada banyak kayu. Nak buat apa kayu-kayu ni? Biar la diorang. Aku tolong angkutkan je.

  Aaden pun angkat la mana mampu dengan Zayyan. Sampai la kayu yang last dia sepak Zayyan suruh ambik. Penat woi.

  "Nah minum la air ni. Baik awak berdua ni tolong pakcik. Orang mana? Tak nampak macam orang Malaysia pun." Seorang perempuan dengan rambut coklat datang hantar kan minuman dan minuman petang.

  Aaden smirk bila nampak perempuan tu. Aku nampak rantai tu still kat leher dia.

  "Terima kasih Alayna. Ha kamu jemput la minum." Zayyan pun terdiam pandang perempuan tu. Tak bukan sebab dia cantik . Tapi sebab dia ingat perempuan yang Aaden cium malam tu. Nampak pulak smirk Aaden.

  "Siapa perempuan ni pakcik?" Aaden pandang Pakcik tersebut sebelum pandang bayang perempuan yang dah masuk rumah.

  "Ouh tu Alayna. Anak buah pakcik." Aaden mengangguk kan kepala. Jodoh jodoh.

  AC

  "Hai." Aaden berdiri sebelah perempuan yang dia cium tempoh hari.

  "Go away." Perempuan tersebut masih tekun dengan kerja dia.

  "Well I take that first kiss. Who know I can take that body too. You look yummy." aaden kemam bibir. Dia senyum. Perempuan tadi pandang dia.

  "Ouh I love your eyes too." jawab Aaden nakal.

  "Like duh I dont have time to talk to you. And about that night. I never allowed you to tke my first kiss. You bastard!" perempuan tadi berbisik. Aaden gelak. Tangan naik.

  "What a pretty face." Tangan dilekapkan ke rahang perempuan tersebut. Dibeli lembut muka perempuan tadi.

  "Abang Aaden!" Terus jatuh tangan Aaden ke bawah. Ah jadah mari pulak Nana. Semak la dia ni. Bala sudah sampai.

  "Hai kak Alayna. Abang tu Kak Arisha panggil." Aaden berbakul makian dia bagi dekat Arisha. Kacau ja aku nak bermesra.

  "Aku nak kau lepaskan rantai ni bila kita berjumpa lagi. Aku Bukan perempuan simpanan kau, untuk kau ikat." perempuan tersebut terus masuk ke rumah. Dia dah tak nak duduk luar. Ghisau ye ghisau.

  Aaden smirk dan berjalan ke dalam rumah. Lambat atau cepat kau akan jadi milik aku jugak.

  AC

  "Ada nampak macam aku ni tukang masak ke apa?" Aaden rasa nak terbalikkan kuali besar tu bila diorang suruh dia kacau kari tu.

  Diorang ingat aku ni apa? Chef? Tukang masak?

  "Diam la. Kacau." Zayyan kat sebelah tersengih. Suka tengok Aaden yang muka dah hitam sini sana sebab panas sebab arang.

  "Habis la dah tak handsome." Aaden mendengus. Tetiba Nana datang. Dengan tisu kat tangan dia.

Yup kawan-kawan. Dia nak lap peluh Aaden.

  "Woi woi kau ni dah kenapa?" Aaden pandang Nana pelik. Mai mai bawak tisu naik tangan ke dahi aku.

  "Saya nak lap peluh abang Aaden." jawab Nana sambil senyum-senyum. Astaga.

  "Kau ni dah kenapa perempuan?" Aaden buat muka kesal. Aku penat dengan perempuan ni. Tak paham bahasa aku tolak dia banyak kali pun sibuk nak menempel.

  "Kau faham tak aku tak suka kau dekat dengan aku? Jangan sampai aku nak kena keluarkan senjata untuk kau." jawab Aaden bengis. Dia jenis yang tak suka tunjukkan dia tu bengis. Dia tak macan Ayden. Dia tak suka takutkan orang. Tapi jangan kacau dia. Sebab dia boleh jadi lagi teruk dari Ayden.

  Perlahan-lahan Nana undur dan berlari ke dalam rumah. Nak menangis la tu. Aaden tenangkan diri. Tak seronok la marah-marah kan?

  "Macam bapok." balas Zayyan selamba yang bertenggek sebelah meja yang ada dekat situ.

  "Eh kau jangan nak bertenggek dekat situ. Sini tolong aku kacau." Zayyan sengih. Laju dia geleng. Tak nak aku. Nanti jadi macam Aaden Haha.

  "Tak nak. Nanti aku busuk macam kau." Aaden tengok Zayyan tak puas hati. Dia ambik telur dan dihempuk ke atas kepala Zayyan. Ambik puas hati aku.

  "Aaden tak guna."

C  |  MRS. FOR AADEN Where stories live. Discover now