26 ♡ M E L I S S A

429 40 4
                                    

  Ketika mereka semua berkumpul dimeja makan , Melissa hanya mendiamkan diri dan menjadi pemerhati kepada setiap gerak-geri manusia di rumah itu. Si Adryan entah ke mana , yang si bondanya pulak sibuk memasak.

  Habistu aku? Tetamu kan? So duduk jela dah aku nak tolong semua cakap tak payah , aku jadi tukang tengok jela. Memasing berasap-rasap kat dapur aku duduk termenung menikmati keindahan rumah agam besar nak mampos ni.

  Memang tak le tipu , rumah Adryan berlipat ganda besar dia daripada rumah banglo Melissa. Nama pun banglo , nak banding dengan rumah agam sebesar istana ni memang jauh beza la. Mewah habis daripada pintu sampai ke dapur. Perabot , karpet , kabinet semua memang import ke ape? Lawa semacam.

Bunyi mangkuk yang diletakkan di atas meja membuatkan Melissa tersedar. Wajah bonda yang sedang tersenyum simpul ke arahnya membuatkan Melissa turut tersenyum.

Kenapa dia senyum kat aku? Aku ade buat apa-apa ke? Ke aku jakun sangat?

"Kenapa tengok bonda macam tu? Lapar ke? Sorryla sebab buat Mel tertunggu."

Melissa sedikit tersentak. Lah kena fitnah kebuluran. Aku tak lapar pun masalahnya...tapi kalau aku cakap tak lapar pun , aku boleh balik ke?

"Eh takdela , Mel ok je" bonda menganggukkan kepalanya kepada Melissa.

"Baba tu memang suka sangat balik lambat sampai lunch pun diskipnya. Orang dah habis lunch dia baru nak breakfast. Mel tengokla , kejap lagi mesti nampak baba tergedik-gedik bukak kasut nak masuk. Lepastu terjerit-jerit nama bonda dengan ryan" Melissa yang mendengar hanya mampu tersenyum.

 Dia macam tak boleh bayang je muka CEO Company  HF Industries yang famous tu tersengih macam kerang busuk lepastu terjerit-jerit. Aish , serious talk Dato' Hafiz ni bukan jenis orang peramah. Memang jenis orang yang ada relate dengan harimau. Muka dia memang terkentut aku tengok.

 Banyak kali jugakla dia keluar kat tv , suara macam nak telan orang je aku dengar. Seram. Seram-seram pun muka dia handsome jugak tau. Tak mustahilla kalau Datin Naisa yang lawa ni minat kat si Dato' tu.

 Datin Naisa mula membuat kiraan , countdown kedatangan suami terchintah.

"Three..." sunyi.

"Two..." 

"One"

"Ryan! Nai!" Mata Melissa terus tertumpu ke arah pintu dan  kelihatan jelas susuk tubuh seorang lelaki yang sedikit tua sedang 'tergedik-gedik' membukak kasutnya. Seriusla tu Dato' Hafiz? Aku bunyi enjin kereta pun tak dengar , macam mana boleh tetibe muncul ni?

Dengan kot yang masih disarungkan pada tubuh , Dato' Hafiz masuk ke dalam rumah berserta dengan senyuman pada wajah.

 Datin Naisa terus menyalam tangan Dato' Hafiz lalu kedua-dua belah pipi lelaki tua itu dicium. Briefcase di tangan sang suami diambil.

"Tepat betul masa abang balik"

"Memangla kena tepat. Lapar ni. Perut pun dah rindukan bonda dia" Kata Dato' Hafiz sambil mengusap perutnya.

Melissa yang melihat sedaya upaya menahan geli di hati. Alololo comel je , sama macam Adryan.

"Amboi , time lapar cari Nai tapi time kenyang best pulak ek berdating dengan kertas-kertas kat office tu."

"Janganla marah Nai. Abang baru nak duduk makan , nanti Nai sambung balik ek? Lepas abang makan , kalau Nai nak membebel sampai tahun depan pun boleh"

"Abang dah tak sayang Nai ke?" Tanya Datin Naisa dengan suara yang sedikit mengendur.

"Mestila sayang"

 Melissa hanya diam berteleku bagaikan patung. Nak mencelah tapi macam tibe pulak. Takkanla aku nak cakap 'hello , sir , ma'am. I'm still exist' kang tak pasal aku yang kena balik.

MELISSA CASSANDRA : HIS BADGIRL ( IN EDITING )Where stories live. Discover now