28. äänityksiä

290 15 1
                                    

Olli
Jouluaatosta on pari päivää. Uusivuosi vain lähestyy päivä päivältä. Tänään kuitenkin olisi studiopäivä ja äänittäisimme albumia. Se tulee olemaan aivan mahtava. Odotan innolla ensivuotta, koska silloin neljäs albumi julkaistaan. Olen ihan täpinöissä.

Istun sohvalla, kun kuulen töpsöttelyä vieressäni. Rilla se sieltä hiipii. Tuo hyppää sohvalle syliini ja istahtaa siihen. Alan silittämään sen pehmeää turkkia. Pian Aleksikin saapui makuuhuoneesta. Taisi juuri herätä. "huomenta rakas" Aleksi kuiskaa.
"huomenta" vastaan kääntyessäni.

Istumme Aleksin kanssa aamupalapöydässä. Juomme kahvia, syömme puuroa ja höpötämme musiikista. Rillalle annoin äsken aamunappulat ja vaihdoin veden. Kuuluu päivittäiseen rutiiniin. Kohta Rilla pitäisi viedä aamupissalle. Voisin kysyä Aleksia mukaan, sillä yleensä minä hoidan aamulenkit, mutta nyt kaipaan seuraa.

"tuutko pissattamaan Rillaa mun kans ku kaipaan seuraa?" kysyn Aleksilta, joka istuu vielä pöydän ääressä. "joo voin mä tulla" Aleksi hymyilee ja tulee sitten itsekin keittiöön. Hän nappaa Rillan valjaat ja pistää ne tuolle. Rilla alkaa olla levoton, sillä se pyörii kämppää ympäri ja vinkuu. "joojoo Rilla sä pääset" sanon sille rauhallisesti.

Lukitsen vielä nopeasti ulko-oven ja lähden kävelemään Aleksin ja Rillan perässä rappusia alas. Avaan kerrostalon oven ja astun ulos lumiseen ilmaan. Täällä on muuten aivan helvetin kylmä. Ihme ettei Rilla jäädy. Noh, tuolla on sentään turkki lämmittämässä.

Kävelemme minä, Aleksi ja Rilla Helsingin tyhjää katua. Onpas kummallista ettei täällä ole juuri ketään. Emme käy pitkällä lenkillä, sillä tänne melkein jäätyy. Kaiken lisäksi unohdin hanskani sisälle. Niin unohti kyllä Aleksikin, mutta onneksi on takki ja pipo, jotka lämmittää edes vähän.

Astun Aleksin ja Rillan perässä kämppäämme. Suljen vielä ulko-oven perässäni ja otan sitten kengät pois. Takin pistän naulakkoon Aleksin takin viereen ja pipon lipaston päälle, niin kuin yleensäkin. Menen keittiöön lämmittämään glögiä, se ainakin lämmittää vähän tätä kylmyyttä.

Pistän mukini mikroon ja annan sen lämmetä siellä minuutin. Aleksi istuukin jo sohvalla katselemassa telkkaria. Kello on yksitoista ja meidän pitäisi olla studiolla kahdeksitoista eli riittää, jos lähdemme varttia vaille. Otan glögini mikrosta pois ja menen istumaan sohvalle Aleksin viereen.

Katson kelloa, joka on 11.40. "voitais mennä jo" sanon Aleksille, joka syö keittiössä omenaansa.
"juu" hän vastaa ja tulee halaamaan minua hymyillen. "mikäs halipula sulle tuli" naurahdan. "sä oot vaa nii lämmin ja ihana" tuo kuiskaa. "aijjaa, mut sä oot vielä lämpimämpi ja ihanampi" naurahdan ja työnnän Aleksin pois halauksesta, että saan pistettyä ulkovaatteet päälle.

Istun autoon pelkääjän paikalle ja Aleksi viereeni kuskin paikalle. Taas vaihteeksi menemme studiolle Aleksin autolla. Onneksi Aleksin autossa on penkinlämmitys ettei perse jäädy. Harmi, sillä minun autossani ei ole lainkaan penkinlämmitystä. Pistän turvavyöni kiinni, samoin Aleksi. Hän käynnistää autonsa ja lähtee ajamaan kohti studiota. Onneksi ei ole pitkä matka.

Aleksi parkkeeraa autonsa studion pihaan muiden jätkien autojen viereen. Avaan turvavyöni ja nousen ulos autosta. Aleksi tulee perässäni. Aukaisen studion oven ja astun sisään Aleksi perässäni. Pistän kengät telineeseen ja takkini naulakkoon. Muut jätkät istuvat jo sohvalla.

"mikä makso vai olitteks taas hässimäs" Tommi naurahtaa. "no ei oltu, ihan sen takii ku tuol on nii liukasta ni Aleksi ei viittiny ajaa mitää tuhatta ja sataa" hymähdän. "no joojoo" Porko sanoo. "mennääs sit äänityshommii" Joel hoputtaa. Kaikki nyökkäävät. Haen oman bassoni telineestä.

"okei elikkäs ekaks voitas äänittää Joelin laulu" Niko ilmoittaa päättäväisesti. "joo" Joel vastaa ja menee äänityskoppiin. Hän vetää oman pätkänsä ja tulee sitten takaisin. "muuten tosi hyvä, mut koita vähän korkeemmalta" Niko sanoo ja passuuttaa Joelin uudestaan äänityskoppiin. Niko on todella tarkka, että kaikki menee täydellisesti.

Olemme äänittäneet jo kaikki muut paitsi minun basson ja Tommin rummut. Pian olisi jomman kumman vuoro. "nonii sit äänitetään Olli sun basso" Niko sanoo. Menen äänityskoppiin ja alan soittamaan bassoani. Sen jälkeen menen takaisin Nikon viereen.
"joo toi oli tosi hyvä" Niko hymyilee minun nyökätessä. Lopuksi vielä äänitetään Tommin rummut.

"joo moro, nähään sit taas seuraavis treeneis" Joel huikkaa sohvalta minun ja Aleksin lähtiessä. Astumme taas kylmään ilmaan. Odotan jo kesää. Ei tarvitsisi paleltua tänne. Avaan jälleen pelkääjän paikan oven ja istahdan autoon sisälle. Aleksi istuu minun viereeni ja starttaa autonsa. Hän lähtee ajamaan kotiin.

Saavumme kotipihaan. Lähden sisälle päin Aleksin kanssa. Sormeni ovat jälleen ihan jäässä tämän kylmän ilman takia. Kello on taas jo yli puolen yön. Meillä venähti studiolla ehkä vähän liiankin pitkään. No niin tapahtuu kyllä aina. Avaan kämppämme oven ja astun sisään. Rilla tulee heti ensimmäisenä vastaan häntä heiluen.

Makaan Aleksin rintakehän päällä sängyssämme. Hänen rintakehänsä on niin lämpöinen. Voisin olla tässä ikuisuuden. Aleksi luo minulle tärkeän turvan. Tässä minua ei pelota. "hyvää yötä Olli" Aleksi kuiskaa ja asettaa pusun hiuksiini. "öitä" vastaan hymyillen ja alan nukkumaan.
————————————————————————
sanoja 731
🖤✨

Onnelliset (Olli x Aleksi)Where stories live. Discover now