Bab 3

1K 43 0
                                    

PAGI hari yang menyenangkan. Dia beruniform sekolah biasa. Dia turun dari perut kereta Honda Civic bersama abahnya. Beg tote berwarna putih itu dibawanya penuh dengan buku-buku. Alaa budak baik kan..

Sara Alisa berjalan disamping abahnya ke pejabat sekolah. Anak manja. Tu pun nak kena teman. Eh.. dia dah bagitahu kat abah dia tak perlu teman. Dah tu abahnya yang berkeras nak teman. Dia terima la..

Settle hal di pejabat.. Dia diminta masuk ke bilik disiplin pula. Untuk apa? Jeng jeng jeng..

"Sara Alisa?" Tanya cikgu disitu.

Sara Alisa mengangguk. Dia memandang abahnya disamping.

"Sepupu Haq Farhan?"

Sekali lagi dia mengangguk.

Tok tok tok!! Ketuk seseorang dari luar bilik itu.

Pintu dikuak. Dia menjenguk ke dalam seraya masuk setelah diizinkan oleh Cikgu Yamin.

Terkesima dirinya melihat orang yang ada disitu.

"Pak su.." tegur Haq Farhan.

"Uishh.. kacaknya ketua pengawas ni." Puji Tuan Rahim. Sungguh dia cakap. Kacak betul Haq Farhan ni dengan berbaju kemeja biru sekolahnya ini ditambah dengan perisanya tali leher berwarna merah darah ikan. Padan sangat.

Haq Farhan tersenyum nipis. Nampaknya hari ini bermulalah hari malang untuk dia.

Sara Alisa disitu hanya mencebik bibir. Entah paperr.

"Farhan.. tolong hantarkan Sara Alisa ni ke kelas boleh?" Pinta Cikgu Yamin.

"Boleh.. kelas mana cikgu?" Haq Farhan mengerling Sara Alisa.

"Kelas 4 Abrar.."

"Okay.."

"Jom" ajak Haq Farhan.

"Paan kejap.. Pak su nak minta tolong dengan Paan." Sekat Tuan Rahim.

"Ada apa Pak su?"

"Tolong tengokkan Lisa ye.. Dia buat salah tegur je. Denda pun tak apa. Tak pun bagitahu Pak su. Boleh?"

Sara Alisa memuncungkan mulutnya. Abah ni.. boleh pulak dia cakap macam tu kat Paan ni..

"InsyaAllah Pak su.. kitorang pergi dulu la.." Haq Farhan meminta izin beredar dari situ diekori Sara Alisa.

Sebaik saja mereka jauh dari bilik disiplin itu.. Sara Alisa mengetuk kepala Haq Farhan dengan tiba-tiba.

"Kau pahal?!" Marah Haq Farhan.

"Kau tak sihat ke?" Soal Sara lari topik.

"Kau nak apa ha?!" Keras nadanya membalas.

"Tak ada apa.." Sara Alisa tersenyum.

Haq Farhan mendengus geram. "Kau kat sekolah sekarang.. ingat tu!"

"Pastu?" Sara Alisa menyengetkan mulutnya.

"Menyusahkan betul lah!" Dia mengatur langkah dengan pantas sekali. Nampak rasa bengang dia dengan sepupunya tu.

"Cepatlah!" Laungnya. Setelah perasan akan Sara Alisa yang masih berdiri ditempat yang sama.

"Ye ye.." Terkejut sebenarnya. Lain lah mamat ni kat sekolah. Aik.

Sara Alisa cepat-cepat berjalan mengikuti Haq Farhan.

"Farhan.." tegur seorang guru perempuan pula.

Mereka menghentikan langkah.

"Ye cikgu?"

Haq SaraWhere stories live. Discover now