Bab 6

806 43 0
                                    

DAH dua hari dia terperap dalam bilik dan dah dua hari jugaklah dia tak ke sekolah.. Hari ni dia paksa diri dia untuk ke sekolah. Dah nak berdarah telinganya semalam dengar ceramah dari ustaz tak berbayar. Siapa lagi kalau bukan ustaz Haq Farhan tu..

"Sampai bila kau nak duduk dalam bilik ni budak?" Tanya Haq Farhan sambil mengemas buku-buku dimeja Sara Alisa.

Sara Alisa yang duduk ditepi jendela hanya termenung.

"Tengok ni buku kau.. kenapa tak kemas? Bersepah.. macam tak bertuan.. kau dah masuk tinggal serumah dengan aku ni tolong jadi macam aku la.. kemas je memanjang.. tak percaya pergilah tengok bilik aku kat sebelah bilik tetamu." Bebel Haq panjang lebar. Tangan masih lagi ligat mengemas. Nak jugak puji diri sendiri!

"Kau tak rindu nak pergi sekolah ke? Aku rasa la kan.. kau tak boleh lah cuti lama sangat.. aku bukan apa.. kau kan tak berapa pandai.. jadi kau kenalah kerap pergi sekolah.." sambungnya lagi.

Sara Alisa tetap sama. Dia dengar.. cuma tiada respon.

"Sara Alisa?!" Panggil Haq. Bengang dia.. aku ni cakap dengan manusia ke dengan patung?!

Lamunannya terhenti. Dia menjeling Haq Farhan.

"Apa?" Tanyanya sepatah.

"Kalau berborak dengan Azhan ke.. Amira ke.. bukan main. Tepuk sini tepuk situ.. gelak situ gelak sini dah macam akak ponti.." Haq Farhan berkata sinis.

Teringat pula kejadian dua hari lepas. Bukan main gelak tawa satu geng ponti kat ruang tamu. Grr..

Sara Alisa masih sama. Diam seribu bahasa.

"Alisa.. kau tak boleh tau tak terus menerus macam orang hilang akal macam ni.. Kau sepatutnya buktikan kat orang yang kau sayang.. kau mampu berjaya. Walaupun mereka tak ada lagi disamping kau.. dan kau kena ingat.. belajar, bekerja.. pun ibadah. Semua tu pun kau buat kau akan dapat pahala. Dan aku pasti kau tahu mana perginya pahala yang setiap kali kau dapat tu.." kata Haq Farhan panjang lebar macam dia sorang je nak berdialog. Hehe

"Kau kena ingat.. Allah bagi kau ujian ni sebab Dia tahu kau mampu.. kau kuat untuk hadap.. Allah bukan saja-saja bagi kau dugaan macam ni.. Hari ni dia bagi kau dugaan sebesar lautan mana tahu esok Dia bagi kau kebahagiaan yang tak ternilai dengan apa pun yang ada dibumi. Kita hanya hamba.. kita tak tahu apa yang dah tertulis.." sambungnya lagi.

Hm.. dah panas ke belum tu Sara Alisa? Bernanah tak telinga tu?

Nasib memang nasib jadi begini..

Sara Alisa meneliti muka Haq Farhan. Tak sesuai langsung jadi ustaz!

"Kau dengar tak Alisa?"

"Dengar.. keluarlah aku nak mandi.." pintanya. Iyalah! Nak lari lah.. tak sanggup dia dengar ceramah Haq Farhan ni lagi..

Tanpa sepatah apa.. dia keluar.

Kalau rindu aku cakap rindu aku.. tak payah nak membebel macam makcik bawang kat situ. Hm.. grr..

"Aku dah siap.." ujarnya.

Haq Farhan memandang atas bawah Sara Alisa. Punyalah selekeh budak ni! Dengan tudung tak betulnya. Baju berkedut! Sakit mata aku!

Haq SaraWhere stories live. Discover now