Bab 9

684 34 0
                                    

HAQ Farhan berjalan menuju ke blok hujung bangunan sekolah. Kata seorang pelajar tingkatan 1 tadi.. Sir Ameer minta dia ke stor sukan. Dia pun pelik kenapa Sir Ameer minta dia ke stor sukan hari ni sedangkan lusa baru ada latihan bola keranjang. Tak ke pelik tu? Takpe lah jom kita ke stor sukan.

Sampai saja di muka pintu stor sukan itu Haq Farhan memandang kawasan sekeliling. Sunyi. Yelah.. manalah ada pelajar yang berani datang sini waktu-waktu macam ni. Dah hampir waktu pulang.

Dia menjenguk ke dalam mencari bayangan Sir Ameer.

"Sir..?" Panggilnya.

Tiada suara menyahut. Apa dia nak buat ni? Apa barang Sir Ameer nak dia ambil?

Tenang saja dia melangkah masuk ke dalam stor sukan itu. Macam biasa di dalamnya dipenuhi dengan kelengkapan sukan. Baru beberapa langkah dia memasuki stor itu, tiba tiba pintu ditutup dari luar dan yang paling best nya.. bunyi pintu itu dikunci.

Haq Farhan terkejut. Terkejut laa takkan tak!

"Hei!! Siapa kat luar?" Dia mengetuk pintu berkali-kali.

Tiada jawapan. Dia meletakkan telinganya dipintu. Tiada apa-apa. Sunyi sepi.

"Tolong buka pintu ni.." pintanya dalam kegelisahan.

Tiada sahutan.

Sekali lagi dia meletakkan telinganya dipintu. Dan.. kali ini

Sara Alisa tertawa kecil. Tetapi tidak Amira. Dia rasa bersalah. Kejam lah Sara Alisa.

"Kau ni kejam lah.." kata Amira Aqilah perlahan.

"Hehe.. bukan kejam lah." Jawab Sara Alisa.

"Kepala hotak kau.."

Sara Alisa tersengih.

Eishh! Siapa pulak nak main dengan aku!! Yang pasti bukan hantu! Ini manusia!

Dia dengar suara seseorang tetapi tak dapat dia meneka siapa.

"Woi! Buka!"

Sara Alisa dan Amira tersentak. Ha sudah!!

"Jom.." bisik Sara Alisa sambil menarik tangan Amira.

Mereka lari dari tempat itu.

"Kau ni kan!" Marah Amira setelah jauh dari stor.

"Shh!"

"Jangan risau la.." ujar Sara Alisa tenang.

"Tak baik la lisa.."

Sara Alisa menahan gelak. "Janganlah serius sangat wey.." 

Amira menjeling rakannya.

"Okay okay.. kau buka pintu tu. Kesian dia.. sayang betul dengan ketua pengawas dia tu ehh.." Sara Alisa menghulurkan kunci.

"Kau ni kan.. kita dah keluar kelas lama sangat ni.." Amira menunjuk jam ditangannya.

Cakap kat cikgu nak keluar pergi tandas. Ni bukan tandas.. ini ambil kesempatan dalam kesempitan.

Amira ambil kunci ditangan Sara Alisa.

















HAQ Farhan memandang sekeliling stor itu. Apa aku nak buat ni? Kurang ajar betul budak budak tu. Siap lah kalau aku dapat tahu siapa kurung aku dalam ni..

Tingkap semua bergrill. Argh!!!

Dia duduk dilantai. Takut?! Sudah tentu tidak. Jam ditangan ditelitinya. Sudah masuk pukul 2:00 petang. Tiba sudah waktu pelajar pulang sedangkan dia.. masih dalam stor.

Haq SaraWhere stories live. Discover now