BUNYI aliran air sungai pun sudah terdengar dari jauh. Mereka masih lagi berjalan menuju mencari kawasan yang sesuai untuk menikmati air sungai. Air sungai yang mengalir terlalu jernih. Nak rendam kaki pun tak sanggup.
Betul betul jernih ye..
"Nak duduk mana ni?" Soal Adam.
"Tempat biasa la. Depan sana.." jawab Auliya.
Haq, Sara dan Fatima hanya mengikut dari belakang.
Jantungnya seakan nak tercabut bila terdengar air sungai yang mengalir. Fuhh! Kenapa la dia macam ni.. dengar je pun.
Sudah tentulah dia diam sejak dari rumah Mak Ngahnya lagi. Perasaan dia memang tak sedap. Kepala otaknya tak habis-habis mengingatkan dia pasal kejadian 10 tahun lepas. Wahai Haq Farhan.. bertenang ye.
"Duduk sana ye.." ujar Adam. Dia menunjuk ke arah pondok ditengah sungai. Mujurlah tak ada orang lepak kat sana.
Sara Alisa memandang sekeliling. Cantiknya. Indah betul. Dengan pondok kecilnya ditengah-tengah sungai. Pokok pokok yang menghijau. Ikan pula berenang-renang dalam air. Cantik. Tenang.
Lagi cantik daripada sungai di kampungnya. Tapi.. sungai kampungnya tetap dihati walaupun dah bertahun tak menyinggah.
"Meh la duduk sini.." panggil Auliya yang sudah duduk dipondok kecil.
Sara Alisa menurut. Dengan perlahannya dia berjalan dalam air sungai yang cetek itu. Seluarnya yang basah tak jadi masalah.
Dari atas pondok itu, dia boleh tengok ikan yang berenang dalam air.
"Cantik betul.." puji Sara Alisa.
"Iye.. ketua kampung la bagi idea letak pondok kat sini.." jawab Auliya tersengih.
"Waa.. bijak jugak ye ketua kampug tu.." puji Sara lagi. Dia senyum meleret.
"Tengok lah ayah siapa.." ujar Auliya.
"Ye lah. Ni mesti Kak Liya punya idea kan." Teka Sara Alisa. Senang kan Auliya.. nak apa je boleh minta dengan ayahnya. Maklumlah Pak Ngah kan.. ketua kampung kat sini. Cakap je. Asalkan bijak. Terus on!
Auliya mengangguk. "Cantik kan pondok buluh ni.."
"Cantik..."
"Kena la balik selalu.." sampuk Adam yang sudah disitu sejak tadi. Dia ralit melihat burung berterbangan.
"InsyaAllah.." jawab Sara Alisa.
Sara Alisa melihat setiap orang dipondok itu. Aik! Rasa macam tak cukup manusia je kat sini...
Fatima ada. Auliya ada. Adam ada. Paan..
"Woi Paan!" Laung Sara Alisa.
Semua yang ada disitu memandang Haq Farhan yang masih ditebing sungai itu. Masih tak berganjak rupanya. Boleh pula dia duduk atas batu kat sana.
"Sini lah!" Panggil Adam dan Auliya.
Haq Farhan menggeleng.
"Meh sini!" Panggil Sara pula.
"Aku duduk sini je.." jawabnya dengan suara yang kuat.
Bunyi air sungai mengalir terlalu kuat sehinggakan nak bercakap pun terjerit-jerit.
"Pengecut!" Kata Sara tak semena-mena.
Perghhh! Panas telinganya mendengar perkataan 'pengecut' tu keluar dari mulut Sara Alisa.
Dadanya berombak. Nak je dia tengking budak ni. Tapi ditahannya. Kan.. ada yang menangis.
"Paan.. sinilah!" Panggil Auliya. Nak tercabut anak tekaknya. Eii budak Farhan ni.. nak masuk sungai pun takut ke? Bukannya dalam pun.
YOU ARE READING
Haq Sara
Teen FictionHaq Farhan, Sara Alisa. Fuhh dua insan yang berbeza bagai langit dengan bumi! Sorang pendiam, garang, masam aje memanjang. Sorang lagi happy go lucky lah orang kata. Tapi tu lah, yang macam langit dengan bumi ni lah sepupu a.k.a kawan dari kecil sam...