SEPANJANG waktu belajar tadi, dia tak memberikan perhatian langsung. Boleh kata satu patah apa pun dia tak tahu cikgu sebut apa. Nasib tak kena soal.
"Tolong la ajar aku math ni.." rayunya.
"Kau tak nampak ke aku tengah buat apa ni?" Soal Haq.
"Tengah buat latihan. Apa salahnya kau ajar aku satu soalan ni je.. cikgu dah kata aku kena jawab esok.. tolong lah.." rayunya lagi.
"Duduk sini.." arah Haq Farhan.
Sara Alisa duduk bersila dilantai. Dia letak buku latihannya atas meja kecil itu.
"Mana satu?"
"Ni.." dia menunjuk soalan.
Haq membaca kemudiannya dia merampas pensel tekan ditangan Sara.
"Macam ni.. Kau kena cari dulu luas bagi trapezium ni.. lepas tu dapat la jawapan dia.."
"Aik.. dah tu.. kan ada x tu." Dia bingung. Yelah dia kan G matematik.
"Eh kau ni.. kau nak tahu tak apa beza kau dengan soalan math ni?" Soal Haq tiba-tiba.
"Tak nak. Cepat la tolong aku.. dah lewat malam ni.." ujar Sara dengan gelisah.
"Ishh kau ni.. nilai x ni kau boleh tekan kalkulator je.. nak aku ajar jugak ke?"
"Hah? Tekan shift solve tu ke?"
Haq Farhan angguk.
Sara Alisa cuba menyelesaikan masalah matematik dengan tunjuk ajar si Haq Farhan disebelah.
"Kau betul betul tak nak tahu ke apa beza kau dengan soalan math ni?"
Sara Alisa menjongket kening. "Yelahh ape dia?"
"Tak ada beza, dua dua menyusahkan aku!" Dia terus kemaskan buku-bukunya lalu beredar pergi dari situ.
"Kurang asam!"
Itulah hari yang terakhir kalinya dia bercakap dengan Haq Farhan. Sehari sebelum kejadian kat tepi sawah tu. Hm.. dan hari itulah dia benar-benar terasa dengan kata-kata Haq Farhan.
Mungkin dia ni betul-betul menyusahkan agaknya. Kalau tak, takkan Paan nak ulang benda sama je. Menyusahkan menyusahkan menyusahkan.
"Mira.."
"Yup!" Dia ralit menyalin nota.
"Aku menyusahkan ke?"
"Kenapa kau ni?" Dia masih sama.
"Aku ni menyusahkan ke?" Soalnya lagi.
"Asal lak?" Amira Aqilah mengerling sekilas.
"Hm.." Sara mengeluh. Mukanya seperti orang mati suami.
"Asal kau ni?" Amira Aqilah meletakkan pennya. Dia berpaling memandang Sara.
"Menyusahkan sangat ke aku ni?"
Amira Aqilah mengeluh. "Kau kenapa ni Alisa oi?"
Sara diam.
"Abang Farhan cakap kau ni menyusahkan lagi eh?" Tekanya.
Diam.
"Betul la ni?"
Diam lagi.
"Hmm.." dia kembali meneruskan kerjanya.
"Dia gurau je tu. Kau janganlah sensitif sangat.." nasihatnya.
"Dah banyak kali dia cakap macam tu.. takkan la gurau.." ujar Sara menunduk.
YOU ARE READING
Haq Sara
Teen FictionHaq Farhan, Sara Alisa. Fuhh dua insan yang berbeza bagai langit dengan bumi! Sorang pendiam, garang, masam aje memanjang. Sorang lagi happy go lucky lah orang kata. Tapi tu lah, yang macam langit dengan bumi ni lah sepupu a.k.a kawan dari kecil sam...