Bab 10

870 42 0
                                    

"CIKGU disiplin nak jumpa kau.." ujar Amira Aqilah yang baru saja duduk disebelah Sara Alisa.

"Kenapa pulak?"

"Mana aku tahu.. kau buat hal apa lagi?" Amira menjongket kening.

Sara Alisa berfikir. Dia buat salah apa? Takkan la sebab dia kurung ketua pengawas dalam stor kot.. Sayang betul cikgu disiplin tu kat ketua pengawas tu.

"Pergi lah.." Amira menyiku lengan kawannya.

Sara Alisa masih lagi teragak-agak. Kang tak pasal pasal dia kena sebat nanti. Takut ni takut. Apa salah dia lagi ha? Adoi..

"Apa salah aku wey?" Sara Alisa menggigit bibir.

"Mana aku tahu.." jawabnya. Amira Aqilah membuka buku latihan Sains. Banyak betul kerja sekolah dia tak sempat buat. Tak sempat ye tak sempat. Bukan tak buat. Huaa sama je.

Kebetulan sekarang cikgu tak ada. Boleh la dia buat kan sebelum cikgu masuk marah nanti. Berdarah telinga tu. Orang kata malu dapat sakit pun dapat.

"Alaaa.." Sara Alisa gelisah.

"Tu la kau. Suka sangat buat hal. Mujurlah tak libatkan aku. Kalau aku pun terlibat sekali. Makanya say goodbye la kat aku nanti.." jawab Amira yang masih setia dengan pensel tekan ditangan.

"Aik. Kenapa?"

"Baba aku garang tau.. kalau dia tahu kawan aku ni nakal macam gangster memang tak dapat la engko kawan dengan aku.." Katanya dengan nada serius.

Pesanan baba dia selalu sangat terngiang-ngiang kat telinga comel dia ni. Moga-moga Sara Alisa ni berubah la ye. Ye memang la dia tu tak ada la nakal sangat. Cumanya dia ni selalu buat hal dengan ketua pengawas. Bab lain okay je. Cantik molek je perangai.

"Ye ke.. baba kau tak kenal aku lagi tu.. kalau dia kenal aku kan.. kau pun dia tak mengaku anak.." ujar Sara Alisa dengan tawa kecil.

Puk!

Amira menghempuk lengan kawannya dengan buku latihan Sains nya tadi. Syok betul.

"Adoi" Sara Alisa menggosok lengannya.

"Padan muka kau.."  Amira menjelir lidah.

"Alaa wei.. kenapa cikgu disiplin nak jumpa aku.." nadanya agak perlahan.

"Eh budak ni! Kalau kau kat sini lagi.. kau nak tahu macam mana?! Kau ingat aku ni Cikgu Yamin? Cuba kau pergi dulu.. baru lah kau tahu kenapa cikgu tu nak jumpa kau. Kalau kau kat sini lagi. Sampai ke tahun depan pun kau takkan tahu kenapa cikgu tu nak jumpa kau!" Marah Amira Aqilah.

Dia dah la bengang dengan soalan sains ni. Nak inferens lah apa lah. Minah ni pulak duk bercakap hal sama. Duk tanya benda sama aku sumpah jadi meja baru tahu.

Terbeliak mata Sara Alisa. Wowwww! Satu nafas je Amira bercakap. Ahahah dah macam rapper. Wowww!

"Ye lah ye. Garang garang nak pi mana? Binjai? Salam dari binjai." Balasnya seakan melawak.

Dia membawa buku nota kecil dan sebatang pen. Dia berjalan ke bilik disiplin. Bismillah aje lah. Redha saja apa jadi. Kalau dah ini ketentuannya.































TANGGA blok tingkatan 4 sesak dek pelajar-pelajarnya berebut menuruni tangga. Lima minit sebelum, speaker sekolah kedengaran. Katanya nak jumpa semua batch tingkatan 4 dan 5 kat dewan Ibnu Sina. Kenapa tu? Aihh tak tahu lah saya.

Sara Alisa dan kawan-kawan sekelasnya beratur disebelah kanan dewan. Barisan mereka bersebelah dengan barisan perempuan tingkatan 5. Segan pula dia duduk sebelah senior senior yang bijak ni. Nampak ye aura SPM tu ahhhaha.

Haq SaraWhere stories live. Discover now