HARI ni pagi pagi lagi Sara Alisa dah bersiap. Macam nak pergi sekolah pun ada. Ehhh memang dia nak pergi sekolah pun. Yelah nk pergi tunjuk muka yang comel ni la kat cikgu cikgu sekolah tu mana tahu ada yang berkenan. Tak payah sekolah kahwin je terus kan bagus!
HAHAH gatal naww kau ni Alisa.
Dia menyarung baju kurung cotton. Cantik molek, sopan santun saja nampak dia pakai. Sesuai sangat dengan badannya pula yang nak kata kurus tak juga, nak kata gemuk pun tak. Sedang sedang la senang. Haa nak tahu teka lah, berat dia 45kg tinggi 155cm. Ha normal lagi kan? Tak adalah overweight kan? Hehe tak percaya kiralah BMI tu.
Sara Alisa melangkah menuruni anak tangga. Dia menuju ke ruang tamu. Riuh rendah bunyinya disana. Apa dah jadi eh? Jam baru pukul 7:30 takkan la dah ada pengunjung tak pun orang datang meminang. Hahaha
Ofcourse la bukan dia. Dia baru 16 tahun. Kakak dia yang cantik,sopan lagi rajin tu lah yang dimaksudkan.
"Eh.. Alisa nak pergi mana cantik cantik ni?" Puji Puan Naira yang berada disitu. Jujur dia cakap, Sara Alisa, anak saudara dia ni cantik orangnya dengan lesung pipitnya.. ada gigi taring. Aduhh manis saja bila dia senyum mengalahkan Mira Filzah pelakon tu lah.
Sara Alisa tersenyum malu malu. Tak sangka pula dia Mak Lang dia datang rumah hari ni.. pagi pula tu. "Man.."
Tengok lah.. baru saja dia nak mulakan perbualan. Ada saja pengacaunya. Grr
"Ye ke cantik Mak Lang? Hana tengok biasa je. Macam orang kat tepi jalan tu je" potong Hana Arina dengan nada gurauan.
Adiknya mulalah dengan mata yang terbalik menjeling. Gurau je lah..
"Sibuk je.." Sara Alisa duduk disamping Mak Lang nya diatas sofa empuk itu.
"Apa la akak ni.. Pergi buat air tu betul juga.." balas si mama pula.
Sara Alisa apa lagi.. bersorak kemenangan la dia disertakan dengan bunyi tawa yang boleh memecahkan gegendang telinga terutama telinga Hana Arina.
Hana Arina mengeluh.
Kan dah cakap dia ni pemalas. Tak percaya.
"Alisa nak pergi mana ni?" Mak Lang bersuara kembali. Tak puas hati soalannya tak berjawab tadi.
"Nak pergi daftar sekolah. Esok Lisa nak masuk sekolah dah.. bosan kat rumah ni lagi lagi ada DIA ni!" Sara Alisa menunding jari ke arah kakaknya.
Kakaknya tersenyum jahat. Haa sekarang kau bosan lah ada aku, nanti kau jangan hari hari call aku suruh balik sudah. Jauh tau jauh.. bukan dekat. Kat Australia sana. Hambekk kau.
"Pulakk.. Sekolah sekali dengan Paan kan?"
"Yela kut.. mama cakap macam tu la" Sara Alisa memandang Puan Nia meminta kepastian.
"Ye.. harapnya Paan tu boleh la tengok budak ni kat sekolah tu.. tahu tahu lah macam mana perangai budak ni" ucap Puan Nia mata tepat pada anak daranya.
"Aik macam mana ma ?" Soal Sara Alisa dengan penuh tanda tanya.
"Gatal tu lah, malas pula nak belajarnya.. ponteng kelas lagi haa.. apa lagi eh?" Bidas si mama.
Perghhh! Dia pulak yang kena. Satu sama dengan kakak
Tawa semua yang ada terburai kecuali mangsa tuduhan inilah. Cehh mangsa tuduhan..
YOU ARE READING
Haq Sara
أدب المراهقينHaq Farhan, Sara Alisa. Fuhh dua insan yang berbeza bagai langit dengan bumi! Sorang pendiam, garang, masam aje memanjang. Sorang lagi happy go lucky lah orang kata. Tapi tu lah, yang macam langit dengan bumi ni lah sepupu a.k.a kawan dari kecil sam...