Bab 29

896 29 0
                                    

"MEH sini.."

Sara Alisa terikut jejak Haq Farhan yang pantas itu hingga ke belakang rumah.

"Sakit lah.." Sara melepaskan tangannya dari pegangan Haq Farhan.

"Kenapa awak macam ni ha?" Soal Haq tak puas hati. Dia geram dengan Sara Alisa yang dingin dengan dia. Bengang juga dia kadang-kadang bila dipalau setiap kali dia bersuara.. dah rasa macam tak wujud pula. Dan satu lagi dia bengang.. kenapa dengan Sara Alisa sebenarnya.. dia boleh pula ajak Syahira Sofea menginap di sini.

"Macam mana?" Sara berkerut. Dia malas layan Haq Farhan. Nak je dia baling selipar ni kat muka Haq Farhan. Itulah gatal sangat.

"Kenapa awak macam nak mengelak dari saya je? Saya bercakap pun awak tak layan.. kenapa?? Tell me now."

"Aku rasa biasa je.." jawabnya ringkas.

"I know ada something awak tak puas hati. Cakap sekarang.. awak jangan ingat saya boleh baca fikiran awak.. saya ni manusia biasa je.. kalau awak tak cakap apa masalahnya.. saya takkan tahu.."

Sara Alisa diam.

"Awak cemburu?"

Tambah berkerut muka Sara. Terkumat-kamit bibirnya.. nak keluarkan suara tapi tak tahu apa ayat yang patut dia susun.

"Awak cemburu kan.."

"Cemburu kenapa pulak?"

"Awak cemburu saya dengan Syahira kan?"

"Tak pun!"

"Saya tahu awak cemburu. Itulah awak.. siapa suruh awak ajak dia menginap kat sini.. dah sah-sah dia tu dah booking homestay kat hujung kampung tu. Awak boleh pulak ajak dia tidur sini dah kenapa?" Soal Haq.

"Kau nak salahkan aku lah ni? Aku ajak dia menginap kat sini pun sebab kau jugak. Aku tahu lah kau suka dia tinggal kat sini.. kau tu pun satu.. gatal sangat layan dia dah kenapa?!" Lawan Sara Alisa.

"Saya tak cakap macam tu pun."

"Aku tahu kau suka kan dia tinggal sini. Cakap je lah! Lagipun dia tu datang jauh-jauh semata-mata nak jumpa kau.. takkan lah nak bagi dia tidur kat homestay je..." Selama beberapa jam Syahira Sofea menapak kaki masuk ke rumah ni.. tak pernah terlepas matanya memandang dua ketul ni berbual. Banyak betul topiknya. Kalau tak suka, dia dah tak layan. Ini maknanya dia sukalah dengan kehadiran Syahira Sofea hari ni kan.. err.. sepatutnya bersyukur aku ni dah jemput Syahira Sofea tu tinggal kat sini.. nak kata suka tu pun tak boleh?!

"Siapa cakap?! Saya tak suka lah. Tengoklah apa jadi sekarang. Awak dah cemburu. Lepas tu nak bercakap dengan saya pun malas.."

"Aku tak cemburu. Kau tak faham ke?"

"Tu mulut awak cakap. Mulut awak dengan kelakuan awak berbeza. Awak sedar tak Sara Alisa?" Kata Haq masih sopan.

Tiada idea dah dia nak menjawab. Dia hanya berdiam.

"Tak elok lah awak jemput dia tinggal sini.. saya ni lelaki.. bakal suami orang pulak tu." Aju Haq dengan seriusnya.

Mata Sara mengerling Haq. "Apa tak eloknya. Bukannya kau dengan dia berdua. Mak lang dengan pak lang ada. Lagipun, dulu.. bukan ke kau dengan aku tinggal serumah?!"

"Itu lain Sara."

"Apa yang lainnya? Sama je kan.."

"Sekarang saya ada hati yang perlu dijaga. Awak.. hati awak.. saya perlu jaga hati awak.. saya tak nak awak terluka Sara.. Saya tak nak buat awak fikir saya dengan Syahira macam-macam.." Jujurnya.

Haq SaraWhere stories live. Discover now