"APA kau buat ni Farhan?!!" Bentak Tuan Hiqman sambil melemparkan kunci kereta ke sofa disitu. Sungguh dia kaget dengan apa yang disampaikan pengetua sekolah. Anaknya ditangkap meniru skema jawapan!!
"Kamu sedar ke tak benda yang kamu buat ni dah melampau Farhan?!! Ayah betul-betul tak sangka dengan kamu.. kamu sanggup beli skema jawapan tu dan banggakan ayah dengan ibu dengan cara menipu?!!" Sekali lagi tengkingan yang kuat dilepaskan. Turun naik dada Tuan Hiqman. Memang pada mulanya dia sungguh tidak percaya dan menyangka anaknya dianiaya.. tapi setiap butir perkataan yang keluar dari mulut pengetua membuahkan perkara yang logik dan patut dipercayai. "Farhan!!"
Terhinjut bahu Haq Farhan dengan jerkahan yang kuat itu. Dia terundur ke belakang. Dadanya rasa berombak, kenapa perlu dia hadap benda ni sedangkan dia tak bersalah?!
"Maaf yah.. Paan tak salah.." ujar Haq Farhan perlahan. Dia menunduk ke lantai. Beg galasnya masih dibelakangnya.
"Apa yang tak salah?! Kamu tahu ke tak meniru tu salah?! Silap-silap hari bulan kamu tak dapat ambil mana-mana peperiksaan dah lepas ni.. kamu sedar ke tak?!"
"Ye yah.. tapi Paan tak salah.." ujarnya lagi.. dia mendongak memandang ayahnya yang dalam amarah.
Pang!!
Satu tamparan melekat dipipi kanannya.
"Kalau tak salah kenapa sampai ayah kena pergi sekolah kamu?!! Ha?!!!" Api kemarahan Tuan Hiqman sudah meninggi. Mustahil pengetua sekolah maklumkan itu jika anaknya tak bersalah namun, sungguh dia kurang percaya anaknya berkelakuan seperti itu. Dia menjaga Haq Farhan seperti menatang minyak yang penuh. Mustahil untuk Haq Farhan buat benda begitu.
Menitis air mata jantannya, dia tak tahu apa nak cakap lagi, kalau dah semua yang dikatakannya tiada sesiapa nak percaya termasuk orang tuanya sendiri. Disekolah, sudah beribu kali dia bercakap hal sebenar, tetapi tiada seorang pun cikgu yang beri respon 'percaya'. Sungguh aku penat dengan ujian ni..
Betul lah orang kata, kalau dulu aku pernah dipuji, tak peliklah kalau sekarang aku dikeji sebegini. Ya Allah..
"Ya Allah abang.. apa awak buat ni? Sanggup awak naik tangan kat anak sendiri.." tutur Puan Naira yang baru melangkah keluar dari dapur. Dia mendekati anak lelakinya.
"Abang nak ajar sikit anak awak ni.. buat malu orang tua!" Bentak Tuan Hiqman lagi.
"Apa Paan dah buat bang.. kalau ye pun jangan lah sampai naik tangan.. nasihat baik-baik.." ujar Puan Naira. Dia kasihan melihat anak lelakinya yang sudah menitis air mata.
"Aihhh!" Tuan Hiqman terus mendaki anak tangga masuk ke biliknya. Makin lama dia disitu, makin tinggi rasa marah dia ni. Sakitnya hati bila anak sendiri memalukan muka keluarga. Lebih baik dia beredar..
"Abang.." seru isterinya.
"Allahuakbar.. apa Paan buat sayang?" Puan Naira mengusap kepala anaknya. Kemudian menyapu titisan air mata yang mula mengalir.
"Maaf ibu..." Haq Farhan meleraikan usapan ibunya. Dia menanggalkan beg galasnya di sofa seraya meluru keluar dari rumah. Panggilan ibunya sudah tidak dihiraukan. Rasanya dia perlu keluar mencari ketenangan buat sementara memikirkan apa yang perlu dia buat. Perkara ini sudah keterlaluan.
"Kamu boleh pilih diantara ditukar sekolah ataupun diberhentikan sekolah.." ujar Tengku Luqman, pengetua sekolah.
Dia perlu memilih dua pilihan.. dan keputusannya perlu dikemukakan esok. Sudah keterlaluan.. tidak mungkin dia akan diberhentikan atas gara-gara dia dituduh! Sesungguhnya waktu sekarang, hanya Allah yang tahu yang dia tidak bersalah dalam hal ni. Dia diperangkap!
YOU ARE READING
Haq Sara
Teen FictionHaq Farhan, Sara Alisa. Fuhh dua insan yang berbeza bagai langit dengan bumi! Sorang pendiam, garang, masam aje memanjang. Sorang lagi happy go lucky lah orang kata. Tapi tu lah, yang macam langit dengan bumi ni lah sepupu a.k.a kawan dari kecil sam...