Bab 14

703 36 0
                                    

DAPUR riuh-rendah dengan suara mak-mak. Bunyi periuk belanga pun tak kalah ye. Dah macam nak berperang kat dapur tu. Padahal baru pukul 6:30 pagi.

Dengar citerr rombongan datang tengahari. Tak tahulah betul ke tidak. Betul lah agaknya. Itu lah dah berbunyi subuh tak subuh lagi kat dapur tu. Haa nasib la siapa yang tidur dalam bilik tetamu kat dapur tu. Hahaha.

Alhamdulillah.. lena dia tidur semalam. Tapi tu lah luka kat kaki ni berdenyut la sikit. Dia pun tak perasan bilanya dia dapat luka kat kaki tu. Mungkin masa dia jatuh dalam sungai. Hm

Sara Alisa memandang Auliya yang bertelekung masih lena diatas sejadah. Ni mesti lepas solat terus lena ni.

"Eh.. tunang orang.." Sara menepuk lembut bahu Auliya.

Tiada respon. Lena betul.

"Kak.. tunang dah sampai." Guraunya.

Mata dibuka perlahan-lahan tapi ditutup kembali.

"Ya Allah.. akak bangun la.." Kejut Sara lagi.

"Akak ngantuk.." jawab Auliya perlahan. Mata masih tertutup.

"Tidur la atas katil kak.." Suruh Sara.

Dia faham Auliya penat. Yelah.. semalam dah lewat sangat dia tidur nak siapkan barang pertunangannya hari ini.

Auliya tidak berganjak. Dia sudah terlalu selesa diatas sejadah.

Sara Alisa berdiri. Dia menyidai kain tualanya.

Dia duduk dikerusi meja solek. Rambut disikat dan diikat kemas. Cantik. Hehe.

Tudung dikatil dicapai kemudian disarung ke kepala menutup auratnya.

Sara keluar dari bilik Auliya. Dia menuju ke luar rumah. Menikmati keindahan pagi hari.

"Alisa.." sapa Mak Ngah.

Sara berpaling.

"Kak Auliya mana?" Soalnya.

"Kat bilik. Penat sangat tu.." jawabnya.

"Tidur lagi?" Soal Mak Ngah cuak.

Sara angguk. "Lewat kan dia tidur semalam.."

"Memang la.. takkan la rombongan sampai baru dia nak bangun?"

"Kejap lagi bangun la tu.." jawab Sara dengan senyuman.

"Hm ye lah.."

"Akak Hana tak ada call Lisa?" Soal Mak Ngah tiba-tiba.

Sara geleng kepala.

"Apa la jadi dia kat sana.. semua dah call. Semua tak dapat." Keluh Mak Ngah.

Sara Alisa diam.

"Alisa rindukan akak?"

Dia mengangguk. Siapalah tak rindu kan. Satu-satunya kakak yang dia ada. Hm. Sebak pula didada. Jangan la menangis kat sini.

"Sabar ye nak.. kita sama-sama doa." Mak Ngah mengusap lembut kepala Sara. Kasihan dia melihat Sara Alisa.

Sara Alisa tersenyum.

"Rombongan sampai pukul berapa Mak Ngah?" Soal Sara.

"Kata orang sana pukul 12 tengahari.."

"Oo.."

"Haa lah.. Mak Ngah pergi masuk dapur dulu. Tu dah memanggil dah.." Mak Ngah segera ke ruang dapur setelah berkali-kali mendengar namanya dipanggil.

Sara tersenyum lagi. Rindunya dia dengan mama dan abahnya. Ingat lagi tahlil terakhir keluarganya sempat adakan.. Mama dengan abah lah orang tersibuk.

Haq SaraWhere stories live. Discover now