Bab 31

1K 34 0
                                    

RADZI melihat kawannya yang sedari tadi hanya merenung Sara Alisa yang masih tidak sedarkan diri. Dia nampak Haq Farhan bingung. Mungkin susah dia nak percaya Syahira boleh berubah tiba-tiba menjadi seteruk itu.

"Macam mana tangan kau tu? Sakit lagi ke?"

"Berdenyut sikit." Haq meneliti tangannya yang berbalut. Sakit atau tidak.. itu tidak penting.. yang penting Sara.

"Maaf bro.."

Dia menoleh. "Kenapa kau minta maaf pula ni?" Berkerut dahinya.

"Sebab aku Syahira jadi macam tu.. Semuanya sebab dia sangka engkau yang report pada pihak atasan." Kesalnya.

"Tak payah fikir sangat lah Dzi. Tu hal lama dah.. lagipun ini bukan salah kau.. Syahira jadi macam tu sebab diri dia sendiri.. dia boleh fikir yang mana baik dan buruk.. jadi kau tak boleh nak anggap ni salah kau.. apa yang kau dah buat tu.. perkara memang sepatutnya kau buat.." balas Haq Farhan.

"Pasal bapak dia.. iya, aku tahu anak kena ikut telunjuk bapak dia.. tapi itu tak semestinya dia kena ikut semuanya sampai tak reti bezakan yang baik atau buruk. Memang patutlah kalau masa depan dia musnah.."

Radzi terdiam.

"Aku tak kesah dia dendam atau apa.. tapi tolong.. tolong jangan libatkan Alisa dalam hal ni. Aku tak nak dia terluka.. dia dah cukup terluka dengan aku dulu.." dia menunduk.

"Sepatutnya aku yang berterima kasih kat kau.. kalau kau tak ada.. aku tak tahu lah apa dah jadi pada Alisa.." Matanya tak lepas memandang wajah Sara Alisa yang terlantar di katil pesakit itu. Kesalnya dia mengingatkan perbuatan Syahira pada orang yang dia sayang.

"Kau jangan risau lah Han.. condition Alisa dah membaik. Kejap lagi dia sedar lah tu.." Radzi yang berkot putih itu menepuk bahu Haq Farhan.

"Paan.."

Dua pasang mata berpaling. "Ibu ayah.."

Haq Farhan bingkas berdiri.

"Macam mana keadaan Alisa?" Tanya Tuan Hiqman setelah menyambut salam anak lelakinya.

Haq Farhan tidak menjawab malah matanya memandang Radzi.

"Keadaan Alisa dah baik. Mungkin dia terkejut sikit je tu.. itu yang pitam lagi sekali.." jawab Radzi sesekali mengerling pesakitnya di katil itu.

"Syukurlah kalau macam tu.." ucap Tuan Hiqman.

Puan Naira mendekati anak saudaranya. Kepala itu diusap lembut. "Kesian Alisa.. ibu betul-betul tak sangka Syahira sanggup buat macam ni pada Alisa.." Sungguh dia kaku saat Haq Farhan, anaknya menceritakan semua yang berlaku.. kalau lah budak perempuan tu ada depan mata dia sekarang.. mahunya dia sepak terajang!

"Dah la. Tak payah fikir dah. Semua pun baik-baik.. biar pihak berkuasa je uruskan masalah dia.. mujurlah Alisa selamat.." Tuan Hiqman menghembus nafas lega.

"Paan dah makan?"

Geleng.

"Ni ibu ada bawakan mangkuk tingkat untuk An. Makan lah ye.. Radzi dah makan?"

"Kejap lagi saya akan turun lunch makcik.." jawab Radzi dengan senyuman.

"Yelah.. kamu Paan makan ni.. nantikan Alisa sihat kamu pula yang terlantar kat katil tu kan.." seloroh Puan Naira sebagai pesanan.

"Ibu ayah nak pergi mana pula?"

"Ibu ayah tunggu kat luar je.. sekalian tu.. ayah kamu ni nak ziarah kawan dia kat tingkat atas sana.."

"Oh okay lah.." Haq Farhan hanya mengekori orang tuanya dengan lirikan mata sehingga hilang di sebalik pintu bilik itu.

"Kau jangan risau.. Alisa akan sedar. Jangan banyak sangat fikir ye.. Aku keluar dulu.." Radzi memicit lembut bahu kawannya sebelum melangkah ke pintu.

Haq SaraWhere stories live. Discover now