( البارت التاني و الاربعون 🦋)(1)

12.9K 379 71
                                    


‏لا أحد يعرف زيف العواطف كما أعرفه، فحياةٌ طويلة بين العواطف المتقلبة والفن المتلاشي تعطيك لمحات كثيرة من أوجه هذا الزيف المتعددة.

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

بدا يقص عليه فهد ما حدث و مازال علي استغرابة من فضول زياد في معرفة كل هذا قص عليه من بداية الموضوع حتي نهايته ...

فهد بتنهيدة : ادي يا سيدي الي حصل كله ....

نهض بهدوء : خلي ريناد عندكم عشر دقائق بالكتير و جاي ..

فهد بتساؤل : خد يابني رايح فين كدا زيااااد

لم يكمل فهد حديثة كان زياد ركب سياراته و خرج من المنزل سريعاً ....

نهض فهد هو الاخر و لا يعرف ماذا حصل لزياد دلف الي الداخل و جدهم جالسين و مازالوا يمرحوا ...

ريناد بأستغراب : هو زياد راح فين ...

فهد بهدوء : خرج برا عشر دقائق و جاي مش هيتأخر ..

اومأت ريناد بتوتر لان زياد تركها و رحل هي لم تعرف احد غير ماسة بالطبع هذا العائلة يوجد بهم المرح و الدفء ولكن لم تعرف احد منهم لذلك جلست صامتة تنتظر ماجيء اخيها .....

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~ 

ترجل زياد من سياراته سريعاً نظر الي المنزل من الاسفل صعد مسرعاً حيث وصل الي الدور المنشود و طرق الباب بهدوء ...

فتح ليه يحيي ليتفاجيء بيه : زياااد اهلاً يابني اتفضل عامل إيه عاش من شافك ...

زياد بأبتسامة متوترة : تسلم يا عمي انا هاخد من وقتك نص ساعة بالكتير اوي ...

يحيي بأيماء : طبعآ طبعآ اتفضل جوا ....

دلف يحيي و معه زياد جلسوا في غرفة الضيوف كان زياد يظهر عليه التوتر و لكن فضل يحيي الصمت لكي يفهم ما سبب توتر زياد ...

زياد بتنهيدة : عمي انا كنت هجيلك من بدري بس معرفتش بحكم شغلي و كان عندي حجات كتير متراكمة عليا ...

يحيي بشك : في إيه يا زياد كلامك الغاز ليه لو في حاجة قولي بدل دل كله ...

وضع زياد يدة علي وجهه ليردف : انا كنت عند فهد الرشيدي النهاردة و شوفت الي متوقعتهوش خالص ان ماسة تكون مرات فهد استغربت اوي و قولت ازاي عرفت ان كل حاجة جات بسرعة كان لازم افهم من فهد اكتر و عرفت كل حاجة و الي حضرتك عملتوا انت و سامر في ماسة ....

يحيي بضيق : زيااد انا عارف انت جاي ليه لانك بتعتبر ماسة زي ريناد بالظبط بس انسي علشان الي جاي ليه مش هيحصل ابداً ....

زياد محاولاً في الحديث معه : يا عمي افهم بس ماسة معملتش حاجة لدا كله افهم بس ...

قطع يحيي حديثة بعصبية مفرطة : زياااد اخرج انت من الموضوع دا بعد اذنك انا بنتي غلطت و اتعاقبت غير كدا محدش ليه عندي كلام ....

 ستظل ملكي حيث تعيش القصص. اكتشف الآن