( البارت الثاني الاربعون 🦋)(2)

14.7K 363 82
                                    


قُلْ للعذولِ أطلْتَ لومي طامعًا
إِنَّ المُلَامَ عَنِ الهوىٰ مُستوقِفي

دَعْ عنكَ تَعنيفي و ذُقْ طَعم الهَوَىٰ
فإذا عشِقْتَ فبعدَ ذلكَ عَنِّفِ.

#ابن_الفارض♥️

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

القت ماسة نفسها في حضن والداها و هي تبكي بحرقة كانت تتشبت بيه كطفلة الصغيرة ...

ماسة ببكاء : مقدرتش ازعل منك والله رغم اني روحت لحد البيت و مشيتني من هناك برضو والله قلبي واجعني اوي وقتها و كان الموت اهون عليا من انك تعمل فيا كدا بس بقول لا اكيد بابا هيجي يصالحني زي زمان و يجبلي شوكلاتة الي انا بحبها كنت بقوم كل يوم علي امل انك تشوف الحقيقة و تعرف اني مظلومة ....

ربط يحيي علي ظهرها بحنان و حب : خلاص حقك عليا كل شيء بان و عرفت كل حاجة و كل واحد علي حقيقته

نهض يحيي و انهض ماسة معه نظر الي فهد ليردف : انا مش هسيب بنتي تاني كفاية اوي لحد كدا هخدها معايا طلاق بنتي دلوقتي ....

وقع الحديث علي مسامع الجميع بصدمة شديدة خاصتاً ماسة الي نظرت اليه ...

وضع فهد يدة في جيب سروالة ليردف بأبتسامة باردة : طا إيه طلاق انت عاوزني اطلق ماسة ليه إن شاء الله هو اول ما تصالح بنتك و كل واحد يتعرف علي حقيقتوا تيجي علي حسابي انا لا طبعآ ....

يحيي بحدة : دا إيه دا الي لا لو مش هتطلق بالذوق يا فهد هطلقها عافية ...

تخلي فهد عن برودة ليردف بحدة أكثر : عافية إيه الي عاوز يعمل حاجة يفرجني نفسة و انا معاة للاخر انا بحب ماسة ...

ثم تابع بضحكة بسيطة : اااه صح نسيت اقولكم أن الفرح كمان تلات أيام ...

يحيي بذهول : نعم دا إزاي دا علي فكرة انا بقولك طلقها و انتَ تقولي الفرح كمان تلات أيام ....

قَلب فهد شفتية ليردف : طب ما ناخد رأي ماسة يعني هي ليها وجهة نظر برضو ....

تحولت انظار الجميع الي ماسة الواقفة تفرك في يداها بتوتر خاصتاً عندما القي فهد عليها الحديث ..

ماسة بتعلثم : ا.ا.ا.ا مممم يا بابا فف فهد ...

فهد بضحك : بس خلاص انتي بتتعملي الكلام من أول جديد ولا إيه ...

ثم التفت الي يحيي ليردف بهدوء : أظن أن رأي ماسة واضح اوي تمام .. انا يا عمي مش عاوز يبقا في بنا مشاكل خاصتاً لما يكون بنا نسب صح ولا إيه ماسة لو مشلتهاش الارض اشلها جوة قلبي ...

ابتسم الواقفين بأعجاب علي حديث فهد و موقفة امام يحيي ...

التفت يحيي الي سامر ليردف بغضب : و انتَ بقا مش عاوز اشوفك قدامي تاني و من الحظة دي يا سامر لا انتَ ابني ولا انا اعرفك تمشي و مشوفش وشك تاني في اي مكان و لو موت مش عاوزك تمشي في جنازتي تاخد حاجتك كلها و تغور من الشقة ...

 ستظل ملكي حيث تعيش القصص. اكتشف الآن