PANDA 8 : Perempuan Gila!

36 5 0
                                    

"TAK SETUJU!!" bangkang Adil terus.

"Awak dah gila ke?" Separa meninggi suara Adil.

Rian tersentak mendengar suara tegas itu.

Adil mengerutkan dahinya. Cadangan Rian memang tidak masuk akal! Apa Rian ingat dia lelaki jenis apa?

Rian melingkarkan tangan ke tubuhnya. "Tapi awak dah janji nak tolong saya!" tukas Rian.

"Saya ingatkan awak nak suruh saya cat rumah." Ujar Adil merenung wajah Rian.

"Apa? Taklah. Rumah saya dah dicat cantik. Tak payah guna khidmat awak!" balas Rian.

Adil benar-benar terkejut dengan cadangan Rian yang mahukan dia menjadi teman lelaki palsunya. Perempuan ni memang dah gila! Tak terlintas langsung di benaknya permintaan Rian ini.

"Saya rasa awak ni dah tak betul. Awak tau tak cadangan awak ni benar-benar tak masuk akal? Awak nak saya jadi teman lelaki awak untuk tiga hari dua malam. Jangankan sehari, sejam pun saya tak nak habiskan untuk awak. Saya banyak kerja dari nak bermain-main macam awak." Adil bersuara rendah. Dalam marahnya, dia tidak sampai hati hendak memalukan Rian di khalayak ramai begini. Bukan sifatnya.

Amboi, jujurnya. Hati Rian sedikit tersentak.

"Tapi awak dah janji. Awak tau, awak lelaki yang teruk kalau awak tak tepati janji." Ugut Rian cuba melembutkan hati Adil.

Rugilah kalau Adil tidak bersetuju untuk menjadi teman lelaki olok-oloknya. Adil pasti kacak jika dikenakan sepersalinan sut hitam pada makan malam kemuncak reunion itu nanti.

Rian sudah berangan-angan. Tetapi realitinya, susah benar hendak mendapatkan lelaki ini!

"Teruk lagi kalau saya libatkan diri dalam rancangan jahat awak ni." Balas Adil tidak mengalah. Wajah Rian mendung. Apa yang perlu sangat khidmat secara paksanya?

"Tapi dengan mengecat, pasti awak takkan dapat empat ribu tunai! Berapa sangat yang awak dapat dengan mengecat?" Rian pantas terdiam melihat pandangan Adil yang seperti hendak menelannya bulat-bulat.

"What?" tanya Rian hairan. Apa yang salahnya dengan apa yang baru dikatanya?

"Awak tak payah kisah berapa pun yang saya dapat dengan kerja saya. Asalkan kerja saya tak melibatkan perempuan gila." Sindir Adil. Rian pula mencerlungkan matanya.

"Awak ingat kalau saya ada orang lain, saya akan cadangkan pada awak ke? Awak tu takde pun ciri-ciri lelaki idaman saya." Rian menjeling tajam.

Biar lelaki ini sedar sikit. Tapi perkara itulah yang paling penting untuk dielakkan. Adil ketawa. Dalam masa yang sama tercabar. Ego lelakinya tercalar.

"Hai...macamlah rupa awak ni cantik sangat untuk ada dalam senarai gadis idaman saya. Okeylah, Rian. Kalau dah macam tu, tak payah saya susah-susah nak duduk sini menghadap muka awak. Selamat tinggal!" Adil mengangkat punggungnya.

Rian segera menahan Adil yang sudah selangkah di sebelahnya. Sepantas kilat dilepaskan lengan Adil. Macam renjatan eletrik!

Rian tersedar mulutnya lancang mengata lelaki itu. Dahlah nak minta tolong, dikutuknya pula Adil.

Siapa pun tak ingin nak tolong kalau macam ni. Sabar Rian!

"Look! Wait. Saya minta maaf sangat-sangat." Kali ini suara Rian lebih tenang dan teratur.

Dia menarik nafasnya dalam-dalam. 'What do you expect? I'm freak out!!' jeritnya di dalam hati.

Dia sudah tidak punya siapa lagi yang dapat diminta tolong. Masanya benar-benar suntuk. "Boleh awak duduk sekejap? Saya akan terangkan."

CINTA SI PANDA BIRU DAN SI TUKANG SAPUWhere stories live. Discover now