Adil duduk di kerusi tinggi di bar Great Pan's. Akbar turut berada di situ. Mereka bergelak sakan.
"Kecik betul dunia! Selama aku ke sini tak pernah pula aku terserempak Alex." Getus Adil.
Entah bagaimana terkeluar cerita pertemuannya dengan Akim dan kelompok peminatnya.
"Aku kenal dia dah lebih dua puluh tahun. Dia datang tak tentu. Hahaha. Kau kena kerumun tak jalan keluar dengan dia?" Ujar Akbar dalam tawa.
"Ha'ah secara tak langsung. Gila terkejut! Tiba-tiba je. Aku ingatkan ada rompakan ke, apa. Rupanya geng peminat dia." Cerita Adil. Mengimbas kembali peristiwa di London tempoh hari.
Akbar mengeluarkan telefonnya dan membuka satu pautan di laman web. "Dah biasa sangat dah itu. Ini kau tengok. Maunya tak banyak fans!" Akbar menunjukkan telefonnya ke arah Adil yang menyambutnya pantas.
Matanya terbeliak. "Wow! Patutlah banyak tersangkut, ini aje dia pakai?!"
"Tersangkut apa? Bila awak pergi memancing?" Sampuk satu suara yang tidak asing lagi dari belakang Adil.
Adil pantas berpaling. Rian sedang melihatnya curiga.
Adil kembali memandang Akbar. "Loceng kedai kau dah kenapa? Rosak ke?" kutuk Adil bersahaja. Dia menyerahkan kembali telefon Akbar ke tangan lelaki itu.
Akbar ketawa. "Jangan salahkan loceng Great Pan's kalau telinga kau yang pekak." bengkeng Akbar.
"Awak nak order apa, Rian?" tanya Akbar kepada Rian mengelap permukaan bar yang sedia berkilat itu.
Rian berfikir sejenak. Dia sudah makan tadi di pejabatnya bersama Budi. "Teh turki satu, and kunefe. Baklava ke kalau ada. Tolong bawak 2 sudu, okey?" pesan Rian.
"Coming right up!" jawab Akbar. Lelaki itu berlalu ke dalam dapur.
Rian duduk di sebelah Adil.
"Hmm..tersangkut apa?" Soal Rian lagi.
"Takde apalah. Man talk." Putus Adil, ringkas.
Rian mencebik. Dia ternampak gelas tinggi yang baru suku disedut. Dia tergelak. "Hai. Sedap ke air tu?"
Adil menyedut air campuran buah itu. "Sedap la."
"Siapa entah yang cakap, 'Errkk..air apa ni?' Sambil buat muka pelik. Masa first time kita jumpa kat sini?" Perli Rian mengembalikan kenangan mereka.
Adil ketawa. "Bila lama-lama dah biasa kat lidah, rasanya not bad. In fact I love it." Adil merenung Rian. "Bila difikirkan semula, air ni macam awak, sayang."
Dahi Rian berkerut. "Maksudnya?"
"Saya tak suka air ni first time minum. Rasa pelik kejap manis kejap masam. Tak pernah saya minum air rasa sepelik tu. Macam first time saya jumpa awak."
"Means awak tak suka saya?" Teka Rian.
Adil ketawa. "Kind of. Tapi kan, ada sesuatu yang buat saya nak tunggu dan lihat sejauh mana Rian Khadijaa ni akan pergi. Saya tak plan. Cuma nak tengok aje. Sebagai kawan. Tapi aturan Tuhan melebihi segalanya. Saya kian biasa, dan tak dapat lalui hidup saya macam sebelum jumpa awak."
Rian tersengih mendengar kata-kata Adil.
"You need more than two pair of eyes to see people and who they are. Like I see you as more than just Rian K that every fans of yours, screamed at."
Rian mendengus tawa. "Luckily I put you on social media. Nanti kena ngorat dengan my fans."
Adil ketawa besar. "Awak rasa saya ada masa selain untuk awak, company, dan Rumah Anak Noursi?"
YOU ARE READING
CINTA SI PANDA BIRU DAN SI TUKANG SAPU
Roman d'amourRian Khadijaa, penulis popular, sama sekali tidak akan memandang lelaki tanpa harta kekayaan yang pada fikirannya amat penting untuk meraih penghormatan di mata masyarakat. Surat jemputan ke majlis reunion itu membuatkan Rian Khadijaa terasa panas h...