PUAN khalisa terduduk di atas sofa setelah seharian mengemas rumah.Wajahnya pucat dan pipinya cengkung.Tak usah dikata betapa terangnya lingkaran di sekitar mata wanita.Sungguh dia penat seharian ni, namun dia gagahkan juga diri untuk mengemas.Rumahnya ini pun sudah lama tak di kemas.
Tak sempat dia ingin melelapkan mata.Loceng rumah ditekan.Dengan upaya yang ada, dia berpaut di tempat pemegang sofa.Pintu dibuka dan serentak itu anaknya Redza menerjah masuk ke dalam rumah.
"Redza, kenapa ni ?"Soal Puan Khalisa.Risau melihat tingkah Redza.Wajah lelaki itu memerah seolah olah dua emosi bersatu.
"Terangkan dekat Redza !"Redza melemparkan sehelai kertas di atas meja.Masih ada getar dalam nada suaranya.Sedaya upaya dia cuba untuk tak meninggikan suara pada ibunya.
Puan Khalisa yang melihat, perlahan lahan menatap isi kandungan kertas itu.
"Kenapa mama tak bagitahu Redza yang dia bukan bapa Redza ?! Kenapa buat Redza macam ni ma ?! Kenapa mama tak terangkan semuanya kat redza, dan APA NI ?!!"Sekali lagi, Redza memaparkan video di mana Puan Khalisa disepak terajang oleh lelaki yang selama ni Redza gelar Papa.Tak usah dikata betapa tak relanya dia melihat situasi itu.Dia ingat bapanya baik, pijak semut tak mati.Tapi apa yang dia tengok sekarang memang unbelivable.
Dia rasa dia patut percayakan adiknya tapi dia bodoh kerana kekal melindungi lelaki bertopengkan syaitan tu.Selama ni, setiap kali dia confront papanya mengenai apa yang adiknya katakan.Pasti ada alasan disebalik setiap kata kata itu.Redza tak berniat untuk percaya tapi the fact yang mama dia kena rogol papa dia sendiri memang dia tahu but dia tak fikir itu masalah besar.Dia anggap itu hubungan basic antara pasangan suami dan isteri.Tapi dia silap bila benda jadi macam ni.Dia salah.Dia penyebab semua ni jadi.
"Mama minta maaf Redza"Hanya itu yang mampu Puan Khalisa ungkapkan.Wanita itu sudah mengetap bibir menahan rasa bersalah yang bersarang dalam hatinya.Melihat anak lelakinya menitiskan air mata, hanya allah sahaja tahu betapa sakitnya hati dia
"Redza nak bunuh lelaki tak guna tuu !!"Jerit Redza tak puas.Air mata, dia seka kasar.Tak sempat dia ingin melangkah pergi, Puan Khalisa menahan.
"Jangan tahan Redza ma.I will not let him go lepas buat mama macam tu.I hate him !! I hate himm !! I hate himm!"Ujar Redza penuh benci.
"Please Redza.Do this for me.Mama merayu sangat dekat Redza.Tolonglah jangan"Rayu Puan Khalisa.
"Tapi ma...hiskkk hiskk.. apa function redza sebagai leader kumpulan gangster kalau mak sendiri redza tak pandai nak jaga.Apa function Redza ?!"Soal Redza tak puas.Matanya dibanjiri air.
"Tolonglah buat ni untuk mama Redza"Puan Khalisa merayu sepenuhnya.
"Redza anak mama but satu apa pun Redza tak boleh tolong mama.I'm sorry, Redza tak boleh tunaikan kehendak mama"
"Redza tolong jangan"
"Bagitau sebab kenapa mama buat semua ni ? Sebab nak dera diri sendiri sebab dah buat Auntie Amelia merana ? Ma, setiap orang ada kesalahan masing masing dan menentukan penderitaan sendiri dalam keadaan macam ni adalah pilihan mama sendiri.Redza takkan berdiam.Dulu redza boleh berdiam sebab redza dah anggap dia sebagai bapa tapi bangs*t tu tak layak untuk redza anggap sebagai bapa kalau dia dah buat mama sampai tahap macam ni.Maafkan redza"
Melihat kepergian Redza, Puan Khalisa terduduk lemah.Ya allah.
**********
ANTARA banyak banyak pemandangan yang aku boleh tengok, mamat sebelah aku ni juga aku pandang.Tak bukan apa tau, dah nak dekat hampir 28 minit aku tunggu jawapan dari mulut dia.Boleh dia tinggalkan aku keseorangan dekat rumah umi padahal keadaan mama tak teruk mana dan bila aku soal kenapa tinggalkan aku seseorang, dia diam.Nasib dia hensem, kalau tak.Dah lama aku lempang muka dia sekarang.
YOU ARE READING
they story
Teen Fictionaku suka dia, dia tak suka aku. that's the plot going. but who know, it turns out to be she fell first, he fell harder. -🦋