Bab 10 - Maaf

31.5K 1.3K 21
                                    

"Del". Aku menuju ke arah Del yang sedang duduk di ruang menunggu. Del bangun dan memeluk aku.

"Kenapa lama sangat kau pergi?"

"Maaf". Aku mengusap belakang Del. "Dad macam mana?"

"Dalam ICU. Doktor tak pindahkan dad ke wad biasa lagi. Kena tunggu dad stabil dulu."

Allahu... Aku rasa bersalah sangat. Lagi-lagi ila tahu yang malam tu dad keluar cari aku. Pendeknya, dad tahu aku takde kat rumah Ferris dan nak pujuk aku balik. Tapi dalam perjalanan tu dad kemalangan.

Sebab aku. Sebab aku terlalu pentingkan diri sendiri dan tak bersyukur. Aku menahan air mata. "I'm sorry".

"Bukan salah kau". Del tenang aku. 

"It is!" Suara Ferris kuat bergema dalam hospital tu. Isya ada di belakangnya turut terkejut. Ferris mendekati aku. Kepala aku ditunjal.

"It's all your fault! Semua ni tak akan jadi kalau kau tak wujud dalam keluarga aku! Get out of here! I don't want to see your face anymore!" Kemudian badan aku ditolak hampir aku terjatuh di lantai.

"Ferris! Jaga mulut kau tu sikit!" Del menyelebahi aku.

"Did I say something wrong?" Tanpa rasa bersalah dia sakitkan hati aku.

Aku menjelingnya sebelum lari ke luar. Aku memasuki kereta. Aku menagis semahunya. Aku lepaskan semua apa yang aku rasa. Aku dah penat hidup dalam kepura-puraan. Aku dah penat mencintai lelaki yang tak pernah membalas cinta aku. Aku dah penat untuk mengharap kasih sayang darinya. Aku penat!

-------

Aku membuka mata. Cahaya yang terlalu terang menyilaukan mata aku. Aku ada dekat mana? Setahu aku, aku dalam kereta. Tapi macam mana aku boleh ada atas katil.

"Puan dah bangun. Ada rasa sakit tak?" Tanya jururawat itu kepadaku.

"A bit. Macam mana saya boleh ada dekat sini?"

"Ada orang yang bawa puan jumpa doktor. Dia kata puan pengsan dalam kereta sebab tak cukup oxygen. Tambahan pula, badan puan sangat lemah masa itu.Puan ada skip makan ke?"

Aku hanya mengangguk. Dah banyak kali aku skip meal aku. Memang patut pun aku pengsan.

"Baiklah, puan. Jaga pemakanan. Badan kekurangan air dan vitamin. Nanti saya datang periksa keadaan puan lagi".

"Okay."

Aku memejamkan mata. Sungguh, aku tidak bertenaga untuk bergerak banyak. Mungkin aku patut banyak berehat.

Pintu bilikku dikuak dari luar. Ferris? Aku segera memejamkan mata kembali.

"Ryn, aku tahu kau tak tidur. Nurse tadi baru cakap kau dah sedar. Buka mata tu."

So what? Aku peduli apa. Aku terus memejamkan mata.

"Or else I will kiss you."

Ugutlah ni? Kisah pula aku. "Awak buat, saya jerit."

"Ada energy ke?"

"Cubalah buat kalau nak tahu."

Aku tahu dia tak berani. Lelaki semua sama!

"Ryn... Buka mata. Makanlah roti ni. Aku susah payah beli tau. Kau kena makan."

"Saya tak suruh pun awak beli roti and care about me. Get lost." Aku bertegas. Semalam bukan main lagi marah aku bagai nak rak. Hari ni, tiba-tiba nak jaga aku. Mesti ada muslihat.

Aku tak tahu apa reaksi Ferris. Tapi aku tahu dia masih di situ.

"Aku tinggallkan roti atas meja. Nanti kau makan."

Saya Ke?! ✔Where stories live. Discover now