Bab 46 - Positif

25.4K 914 43
                                    

Tangan aku lincah menyiapkan sarapan untuk triplets. Sebelum pergi kerja, inilah rutin harian aku. Baik aku cepat sebelum Athar bangun. Karang dia merengek nak ikut aku pergi pejabat.

        Nak buat sarapan baby ni senang je. Aku selalu lenyekkan pisang dan bubuh dalam yogurt. Dah siap tiga mangkuk aku aku pusing untuk ambil cerek nak panaskan air. Tak perasan ada orang kat belakang, nasib tak bertembung.

        "Woah!" Aku dongak. Tak jadi nak minta maaf.

        "Kenapa kelam-kabut sangat ni?"
    
         Diam. Aku basuh pekakas yang aku guna tadi.

         "Hai, semalam elok je cakap dengan abang. Hari ni bisu balik?" Suka hati panggil aku bisu. Kalau aku bisu, kau tu pekak! Tak dengar cakap orang.

         Diam.

         "Ryn janganlah macam ni. Abang tak boleh kalau tak dengar suara Ryn. Sepatah pun jadilah."  Tone suaranya berubah. Suara merajuk!

         Aku pandang dia. Sabar, Ryn. Dia saja nak test kau. Dia nak sepatah je kan?

         "Tepi!" Badannya ditolak. Aku segera mendaki tangga untuk bersiap. The best part ialah, dia kejar aku!

         Dia halang pintu masuk. "Alang-alang dah cakap sepatah, baik cakap berpatah-patah."

         "Sebelum saya patah-patahkan lidah awak, baik awak blah."

        "Ryn teman abang pergi klinik. Abang nak beli ubat. Demam semalam tak baik lagi." Nampak tak dia langsung tak peduli arahan aku tadi?!

         "Tepilah. Saya nak pergi kerja." Aku dah bercekak pinggang.

         "Kalau Ryn pergi kerja, siapa nak jaga abang?" Soalnya sambil buat muka seposen. Sorry, tak laku.

         "Awak tu bukannya baby lagi! Pandailah jaga diri sendiri."

         "Hah tengok tu! Awak punya pasal lah diorang nangis. Hish! Tepilah!" Dia ke tepi. Pintu segera dibuka.

         "Anak kita comel kan? Macam Ryn." Ferris senyum. Tangannya mengusap pipi tembab Awatif.

          Nanti, bila masa pula dia masuk? Nasib baik pintu terbuka. Aku tak nak mengundang salah faham. Dengan dia pula tu.

          Dia baring atas katil aku sambil sebelah tangannya memeluk Athar yang masih tidur.

        "Ryn tak payahlah pergi kerja. Abang hari ni pun ambil Mc tau. Sebab Ryn lah."

       Ek eleh...demam sikit je pun nak ambil mc. Dasar anak manja!

        "Mum setuju. Lagipun hari ni triplets ada check up." Mum masuk dalam bilik dan duduk di birai katil.

        "Hari ni ke? Astafirullahalazim, macam mana boleh lupa!" Dahi ditepuk.

        "Yezzz!" Kedua tangannya diangkat. Melebih pula dah.

         "Yang Reez ada dalam bilik Ryn ni kenapa? Tak elok tahu tak." Mum menampar lembut paha anaknya itu.

         "Bukan kami berdua je. Triplets ada. Bagi Reez tidur sebelah Ata kejap. Nanti Reez keluarlah." Sekali lagi dia memeluk Athar. Kalau Athar demam esok, tahulah punca dari mana.

         "Tak boleh! Nanti demam awak berjangkit dengan Ata."

          "Siapa cakap abang demam? Abang pening kepala sikit je."

        Tadi cakap lain, sekarang cakap lain. Minta penumbuk ke apa?

          "Mum..." Rengekku. Tapi mum hanya tergelak kecil.

Saya Ke?! ✔Where stories live. Discover now