Badan kecil Fayyad dipeluk dan dicium berkali-kali. Aku memang tak boleh tengok baby sebab diorang comel sangat! Buat aku rasa macam nak gigit-gigit je pipi tembab diorang. Asalkan diorang tak nangis dah lah! Aku bukannya pandai memujuk baby ni. Fail! Aku suka peluk cium dan main dengan baby je. Kalau nangis, aku bagi dekat parents diorang balik. Hehehe...
"Kenapa awak bawa balik Fayyad? Jasmine mana?" Ferris yang berdiri di beranda dikalih seketika. Tiba-tiba dia balik bawa Fayyad. Ingatkan dia tak suka budak tu.
"Outstation. Hish, aku tak fahamlah! Kenapa pula aku yang kena jaga budak ni? Mak dia ada!"
Seperti yang disangka, memang Ferris tak suka Fayyad. Aku menggeleng perlahan. "Apa salahnya kita jaga dia? Fayyad comel apa? Tengok, mata dia bulat!"
Fayyad gelak. Mungkin dia faham apa yang aku kata. Geramnya! Kenapa comel sangat? Pipinya menjadi sasaran cubitan aku. Agak-agak kalau dia dah boleh bercakap, mesti dia kata; "Suka sangat cubit pipi orang. Macamlah dia tak ada pipi." Haha...
"Boleh awak cerita dekat saya apa sebenarnya yang terjadi? Ke manakah insan yang bergelar bapa kandung Fayyad ni menghilang? Kenapa pula awak yang kena bertanggungjawab? Awak tak kisah ke jadi pak sanggup? Kalau saya, dah lama pancung kepala orang tu." Fayyad didukung dan aku ke beranda.
Ferris terdiam buat seketika sebelum berkata, "Jasmine tu classmate aku masa 17 tahun. Aku jumpa dia dekat Scotland. Dulu dia lain. Sekarang dah berubah giler. Masa kitorang couple dekat kolej dulu, dia curang. Si Haris tu lah jantan simpanan dia. Then, lepas kita kahwin, dia jumpa aku kata dia mengandung dan suruh aku yang bertanggungjawab sebab si Haris tu menghilang lepas diorang terlanjur. Aku tak sangka dia berani jumpa dad face to face."
"Kenapa awak setuju nak nikah dengan Jasmine? Kalau awak dah tahu hal sebenar, cerita jelah dekat dad."
"Aku setuju sebab...kesian. Lagipun, kalau aku beritahu hal sebenar, kau ingat dad nak percayakan aku?"
Okay, faham. Tapi alasan kesian tu macam tak munasabah. Dia sanggup kahwin dua kali dan dua-dua hanya keluarga terdekat yang tahu. Wow! "Tapi, awak boleh je cari Haris tu suruh dia bertanggungjawab."
"Kan aku dah cakap, dia hilang. Sampai sekarang aku tak jumpa dia."
"Aik? Bukan awak ada jumpa dia masa dekat Kelantan dulu? Awak kan yang datang selamatkan saya sebelum sempat si Haris tu rogol saya?" Complicated! Pening kepala aku.
"Hah? Bila masa aku pergi Kelantan? Dan kau hampir kena rogol dengan mamat tu? Macam mana kau kenal dia?"
"Habis tu siapa lagi yang ada kat situ kalau bukan awak? Biar betul awak ni?"
"Ya Allah betullah!"
Kami terdiam seketika.
"Farhan!" Kata kami serentak.
"Seriously? Dia buat apa kat situ?" Aku masuk ke ruang tamu semula dan meletakkan Fayyad di tilamnya. Berat juga dia ni.
"Lantak dialah! Masalah sekarang ni Haris. Kau kenal dia ke?"
"Tak adalah kenal sangat. Saya pernah jumpa dia masa saya dalam umur 7 tahun. Entah macam mana saya masih boleh ingat janji kitorang."
"Janji?"
"Cerita dia sangat kebudak-budakan."
"Do I look like I care? Kau memang kebudak-budakan pun."
Aku mengetap bibir.
"Kami jumpa pada hari nak pulang ke bandar. Sebelum dia balik, kami buat pinky promise yang suatu hari nanti kami akan bertemu balik di tempat yang sama. Tu kali pertama saya jumpa dia. Tak sangka jadi kenyataan pada pertemua kami yang kedua. Masa dekat Kelantan tu lah saya jumpa dia balik. Then, dia ajak saya keluar. Mulanya, saya tak nak. Tapi dia paksa saya. Jadi, saya keluarlah dengan dia. Tak sangka dia ada niat buruk malam tu." Aku cerita laju-laju.
YOU ARE READING
Saya Ke?! ✔
RomanceEryna, wanita yang perlu berkahwin dengan sepupu lelaki dari keluarga angkatnya. Dia cuba sedaya mungkin untuk jadi isteri yang terbaik buat suami yang langsung tidak mencintainya. Apakah masih ada peluang untuknya menerima kebahagian dari sang lel...