Bab 28 - Saya ke?!

24.6K 1K 14
                                    

Aku berjalan di gigi Pantai Irama. Dengan suasana angin bertiup lembut dan bunyi deruan ombak, sangat menenangkan aku. Aku kan suka pantai, mestilah seronok! Agak ramai juga orang yang bermandi-manda di sini memandangkan cuaca baik.

Ahh, baru teringat! Aku berpaling. Ferris sedang terhenjut-henjut berjalan. Kesian, cari penyakit lagi! Aku pergi ke arahnya dengan senyuman mengejek.

"Kalau nak gelak, tak payah tahan! Nanti pecah pula perut tu." Sejurus Ferris berkata begitu, aku terus gelak. Lawak!

"Tak pernah lagi saya dengar perut pecah sebab tahan gelak. Haha..." Tangan kananya aku rangkul bagi memudahkannya berjalan.

"Orang suruh duduk tak nak. Nanti makin melarat, jangan salahkan saya." Dia diam. Dengar tak apa aku cakap ni?

"Ryn, beli aiskrim." Aku mendengus. Sejak bila pula dia ni suka makan aiskrim? Buang tabiat ke apa?

"Tunggu sini."

Orang yang ramai yang sedang berkumpul di situ melambatkan aku. Dah lah ramai, kena himpit tengah-tengah pula tu. Kepala digaru. Panas! Haba!

"Eryna!" Ferris memanggil. Apa lagi dia nak? Dengan terpaksa, aku memalingkan muka.

"I love you!"

Aku agak terkejut. Aku pandang tepi manalah tahu dia cakap dekat perempuan sebelah aku. Tapi perempuan tu pandang aku! Orang depan aku tu pun pandang aku. Maksudnya....

"Saya ke?!"

Bulat mata aku. Tak jadi terus nak beli aiskrim sebab semua orang dah tengok. Kalau Ferris dah jerit mengalahkan tarzan macam tu, siapa je tak dengar? Aku kembali ke Ferris. First time, aku nampak dia senyum seikhlas begitu. Jadi betullah?

"Ryn lah. Tak akan pak cik aiskrim tu pula." Bahuku dipeluk. Mataku terkebil-kebil. Tolong beritau it tipu.

"No lies."

Kalau tak tipu, dia bergurau?

"No jokes too." Seakan-akan dapat membaca fikiranku, dia membalas.

"Eh? Betul ke? Saya ke? Awak pasti awak tak nampak bayangan Jasmine dekat saya?" Aku still tak percaya. Bahaya betul Ferris ni! Manalah tahu kena sampuk hantu air laut ke? Astarfirullahalazim... Tangan diletakkan di dada. Dapatku rasa degupan yang laju itu.

"Hahaha... Abang pasti. Abang pasti yang sebelah abang sekarang ni Nur Eryna Erman. Isteri abang." Dia mengeratkan pelukan di bahu.

Aku terdiam. Nak balas apa ni? Tak akan nak cakap 'I love you' juga? Tak terlalu awal ke? Katakanlah dia cakap 'Aku main-main je', hati aku juga yang sakit. Buntu!

"Abang tak minta jawapan sekarang. Abang tak akan paksa Ryn. Cuma satu je yang abang minta. Panggil abang, 'abang'." Dia tersenyum nakal.

"Ahh? Tak naklah." Aku larikan pandangan. Tak sukanya Ferris version ni!

"Bukannya susah pun." Dia tarik dagu aku untuk memandangnya.

"Ferris, malulah. Orang semua tengok."

"Cuba cakap elok-elok." Eloklah tu! Kau nak aku cakap macam gangster ke? Orang yang lalu semua semua menyaksikan drama sebabak aku demngan Ferris. Mesti muka aku merah.

"Ferris..."

"Bukan Ferris tapi abang."

Ahh! Tak luak pun air liur kau Eryna panggil dia abang! "Panggil brother tak boleh?" Aku tersengih. Maksud dia sama kan? Jelingan tajam diberikan. Okay, fine!

"Abang, boleh jauh sikit tak? Malulah orang tengok." Aku paksa siri untuk senyum. Barulah Ferris merenggangkan sedikit jarak kami. Aku bernafas macam lepas orang berlari!

Saya Ke?! ✔Where stories live. Discover now