Kami berlima duduk menonton movie The Maze Runner sambil makan popcorn. Dah hampir lima kali aku tengok dan setiap kali tu jugalah aku duk puji ketampanan Newt yang dilakonkan oleh Thomas Brodie-Sangster. Aku lebih prefer Newt dari Thomas. Hehehe...
"Angah, agaknya lah kan, bila angah nak kahwin?" Soalku saja.
"Uhuk!" Bukan Farhan je yang tersedak, Ferris dan Isya pun. Aku memandang pelik ke arah tiga beradik tu.
Tiba-tiba gelak Ferris dan Isya bergabung.
"Angah nak kahwin? Perempuan mana yang nak kat angah?" Ujar Isya lalu menepuk-nepuk bahu abangnya itu.
"Jangankan nak cakap hai, nak dekat pun tak berani." Tambah Ferris. Semakin galak gelaknya.
"Amboi, sedapnya kutuk orang! Kalau aku nak, petik jari je, bersusun anak dara kat luar sana datang!"
Berlagaknya. Hahaha...
"Apakah kriteria gadis idaman Inspektor Farhan?" Soalku lagi.
Dia terdiam sejenak. Kemudian dia pandang Fidelya yang dari tadi asyik dengan telefonnya. Tapi aku tahu,walaupun dia macam tak berminat, dia dengar perbualan kami.
"Someone like Del."
Telefon yang dipegang Del terlepas dari tangan. Matanya bulat memandang Farhan. Aku tercengangg. Hah? Aku tak silap dengar kan?
Aku tak dapat tahan lalu tergelak. Ferris memeluk bahu adiknya itu. Isya menutup mukanya dengan bantal cuba menghentikan tawa.
"Apa yang lawak?!" Marah Farhan.
"Kau gila ke apa?" Respon Fidelya tak dapat percaya dengan apa yang Farhan cakap tadi.
"What? It's true!"
"Apa kata kau kahwin je lah dengan Del!" Gumam Ferris dengan sisa tawanya."Memang tak lah Farhan jadi suami aku!" Bantah Fidelya.
"Okay apa? Ada polis yang temani hidup kak Del. Ada apa-apa, angah boleh tembak je orang tu." Isya menyokong Ferris.
"Oi! Ingat boleh suka hati je tembak orang?" Pipi Isya ditarik Farhan.
"Aku nak orang macam Del. Bukan aku nak Del! Gila apa nak kahwin dengan sepupu sendiri? Dah macam tak ada perempuan lain!"
"Eleh! Kau ingat aku nak sangat kat kau? Berlagak bagus je! Berjuta lagi laki kat luar sana yang jauh lebih handsome dari kau!"
Farhan mengetap bibir. Kemudian, Ferris membisik sesuatu di telinga Farhan. Muka Farhan berkerut.
"Hah! Mengumpat!" Tegur Fidelya.
"Tak ada makna aku nak mengumpat pasal kau."
--------
Dua orang bermuka seiras ditatap lama. Cuba mencari perbezaan di antara mereka. Namun, mata sama. Bentuk hidung sama. Pipi sama. Mulut sama. Serius diorang ada perbezaan?
"Tak tahu." Putusku.
"Apa susah. Kanan Ferris, kiri Farhan." Jawab Fidelya senang. Dahi aku makin berkerut.
Sekarang ni aku tengah main 'Guess it right!'. Tapi dari tadi aku asyik guess it wrong je! Aku tak boleh random je teka siapa Ferris siapa Farhan. Aku kena tahu perbezaanya. Kata Del dan Isya banyak perbezaan mereka.
YOU ARE READING
Saya Ke?! ✔
RomanceEryna, wanita yang perlu berkahwin dengan sepupu lelaki dari keluarga angkatnya. Dia cuba sedaya mungkin untuk jadi isteri yang terbaik buat suami yang langsung tidak mencintainya. Apakah masih ada peluang untuknya menerima kebahagian dari sang lel...