*Thanks to editory who made the banner for me <3 Do follow her ;)
-------
Langkah aku terhenti. Aku menoleh ke belakang. Ada seorang pak cik tua sedang duduk bersila di tepi jalan sedang meminta sedekah. Aku pandang kasihan.
"Ryn, kenapa ni?" Soal Ferris yang juga terhenti.
"Kejap." Aku pusing ke belakang dan duduk di hadapan pak cik itu. Beg duit di keluarkan dan dua not RM50 dihulurkan.
"Nah, buat belanja." Aku senyum. Pak cik tu pandang aku. Mukanya agak terkejut. Dia cuba larikan mukanya dari pandangan aku. Ferris pun datang duduk sebelah aku. Dia juga mengeluarkan not RM100 kepada pak cik tu.
"Pak cik gunalah duit ni. Kalau tak cukup, pak cik pergi dekat alamat ni." Kad kerjanya dikeluarkan. Pak cik itu menyambut huluran Ferris.
"Terima kasih, ya nak. Semoga Allah limpahkan rezeki kamu berdua." Setiap kali aku cuba memandang wajahnya, dia pasti akan menyembunyikan mukanya. Kenapa?
"Kami pergi dulu, pak cik. Assalamualaikum." Ferris pegang tangan aku beredar dari situ.
"Muka pak cik tu rasa familiar. Tapi tak ingat siapa." Aku cuba imbas kembali muka pak cik tu dengan muka orang yang aku kenal. Tapi gagal. Aku yakin yang aku pernah nampak pak cik tu.
"Biasalah tu."
-------
"Haris..." Aku memandangnya tajam. Sebesar-besar bumi ni, dekat sini juga nak bertembung.
"Hai, Eryna." Sapanya lembut. Aku menjarakkan diri darinya. Lepas apa yang kau dah buat, kau ingat aku nak lupa macam tu je?
"Alang-alang dah jumpa, I nak minta maaf. I tahu I salah. I just tak boleh nak control diri and... You know that thing almost happen. I'm really sorry."
Aku pandang dengan muka tak berminat. Minta maaf tapi muka tersengih-sengih. Kalau handsome tak apalah juga. Buat lawak jelah mamat ni. Tak ikhlas langsung!
"Dah habis dah? Kalau macam tu saya pergi dulu. Semoga tidak bertemu lagi!"
"Wait!" Dia pegang lengan aku. Aku cuba melepaskannya tapi makin kuat genggaman Haris. Ni yang aku marah ni!
"Lepaslah! Kau siapa nak pegang aku?!" Tengking aku. Peduli apa orang tengok? Dah semua dekat sini tak ada budi bahasa! Tengok tapi bukan nak tolong! Ni lah masalah rakyat Malaysia! Ambik! Orang yang tak terlibat pun aku marah!
"Maafkan I dan I akan lepaskan you."
"Never!"
"Kalau you tak maafkan I, kenapa tak buat laporan polis je?"
"Sebab kesian tengok mamat muka mengalahkan longkang macam kau ni! Nak diikutkan memang dah lama kau tak ada kat sini! Kau ingat senang macam tu je aku nak maafkan kau?" Marah betul aku.
"Berani you cakap macam tu kan?!" Haris dah mula tinggikan suara. See? Dari mulakan lagi aku dah tahu yang dia langsung tak ikhlas nak minta maaf. Apa pula rangcangan dia kali ni?
"So what?" Aku pandang dia dengan hati yang membara. Genggaman di lengan diketatkan. Sakitlah!
"Woi!" Satu das tumbukan tepat terkena di muka Haris menyebabkan dia jatuh tersungkur. Tangan aku dilepaskan. Aku berpaling. Kening terangkat.
"Ryn? Abang minta maaf! Dia buat apa dekat Ryn? Sakit ke? Nak pergi klinik? Kita buat laporan polis ya?" Soal Ferris bertubi-tubi. Lengan aku dibeleknya.
"Woi Ferris! Suka hati mak bapak kau je tumbuk aku!" Haris dah bangun. Aku segera menyorok belakang Ferris. Iphone dikeluarkan.
"Kau pahal nak kasar-kasar dengan isteri aku? Tak cukup dengan apa yang kau dah buat dekat dia hari tu? Ke nak tumbukan lagi baru puas hati?"
YOU ARE READING
Saya Ke?! ✔
RomanceEryna, wanita yang perlu berkahwin dengan sepupu lelaki dari keluarga angkatnya. Dia cuba sedaya mungkin untuk jadi isteri yang terbaik buat suami yang langsung tidak mencintainya. Apakah masih ada peluang untuknya menerima kebahagian dari sang lel...