"Jasmine cakap kat Reez yang kau buat benda tu dengan Haris semata-mata untuk lepaskan diri." Tangannya disilang ke dada.
"Saya tahu." Aku bermain dengan straw dalam gelas.
"Aku percaya kau tak buat benda tu." Katanya tanpa ragu-ragu.
Aku senyum. "Tapi Ferris percaya."
"Cerita dekat aku hal sebenar."Tangan dialih posisi ke atas meja.
"Pak cik tu yang datang selamatkan kami. Katanya, dia curi-curi masuk dalam van masa saya tengah bergelut dengan Haris." Aku tak sempoat nak tanya lebih lanjut lagi.
"Tak masuk akal. Apa pak cik tu buat dekat kawasan kondominium?" Kondminium yang lima tingkat teratas merupakan penthouse merupakan kawasan elit. Agak pelik juga bila pak cik tu ada kat kawasan tu.
"Cleaner? Maybe."
"Then, how about Jasmine?" Air dihisap melalui straw. Ini kali pertama aku kena soal siasat dengan pengawai polis yang langsung tak ada rupa polis. Kemungkinan besar, orang akan ingat Farhan ni model atau pelakon.
"Saya tak tahu. Bila saya sedar, Jasmine dah baring terlantar kat sebelah bersama Fayyad." Aku cuba imbas kembali kejadian yang berlaku.
"Sekarang saya tengah jejak pak cik yang ada kat tempat kejadian tu untuk disoal siasat. Jadi, aku minta kau bersabar. Reez akan tahu kejadian sebenar bila kes ni selesai."
"Baguslah. Lagi cepat lagi bagus." Kami terdiam seketika.
"Kenapa angah tak beritahu yang angah ni inspektor? Saya ingatkan angah lecturer." Soalku. Agaknya Aish tahu tak?
"Lecturer kerja sampingan. Bila pihak univesiti call ada class, aku pergilah kalau free. Kalau tak, kerja aku macam Inspektor Khai dalam Polis Evo tu." Katanya bangga. Amboi! Nak samakan dia dengan Shaheizy Sam tu? Macam langit dengan bumi!
"Kenapa tak kerja dengan dad?"
"Tak minat."
"Habis tu, awak tak kisah Ferris ambil jawatan CEO tu?"
"Tak. Reez lebih berkelayakan."
---------
"Abang nak apa lagi? Saya nak buat kerjalah. Tolong jangan ganggu." Mataku masih tertumpu pada laptop. Tangan laju menekean papan kekunci. Si Pengacau yang tak habis-habis memanggil nama aku tu, tidak dilayan.
Boleh tak, jangan kacau hidup aku? Sejam dua pun jadilah. Bagilah aku nikmati suasana sejuk di pagi hari ni. Karang mood aku spoil, kau juga yang marah.
"Ryn..." Panggilnya lagi untuk kali ke seratus.
Aku tahu kau nak explain apa yang terjadi. Penyebab perubahan sikap kau yang mendadak tu, aku tahu. Aku dah tahu semuanya. Farhan ada call cakap dia dah ceritakan semuanya dekat Ferris.
"Nur Eryna."
Jari aku berhenti menaip. Kaca mata dibetulkan. Mukanya aku pandang dingin.
"What? Boleh tak kalau orang tanya tu jawab. Asyik duk panggil nama orang je. Sebutlah nama sendiri."
"Bukan Ryn suka ke? Ryn suka abang sebut nama Ryn, cakap dengan, pegang tangan Ryn." Tanganku dicapainya. Terharu? Sikit pun tak.
Aku menjuling mata ke atas. Nampak sangat yang dia positifkan mesej yang aku bagi. Sekejap baik, sekejap jahat. Rimas!
"1-4-3 too."
"Baguslah! Bolehlah abang keluar sekarang. Saya ada banyak kerja." Aku tarik tangan aku. Nasib baik dia ni suami aku. Kalau memang aku dah tendang keluar. Degil sangat.
YOU ARE READING
Saya Ke?! ✔
RomanceEryna, wanita yang perlu berkahwin dengan sepupu lelaki dari keluarga angkatnya. Dia cuba sedaya mungkin untuk jadi isteri yang terbaik buat suami yang langsung tidak mencintainya. Apakah masih ada peluang untuknya menerima kebahagian dari sang lel...