Ayah. Kalau benar ayah masih hidup, berilah peluang untukku bertemu dengan dengannya. Sugguh pun duly dia sering abaikan aku, dia tetap bapa aku. Darah daging aku. Aku tak kan lahir di dunia ni tanpanya.
Benarkah ayah palsukan kematian sendiri? Tapi kenapa?
Bayangan seorang lelaki tua berpakaian serba putih sambil tersenyum memandang aku muncul di fikiran. Kemudian aku pergi memeluknya erat. Sayup-sayup bayangan itu hilang tatkala kedengaran namaku dipanggil.
"Ryn..." Mata dibuka. Mimpi ke?
"Kenapa tidur kat sini? Jom masuk bilik." Dia pimpin tanganku. Tapi baru sekerat jalan aku berhenti.
"Abang, saya lapar."
"Tak makan lagi ke? Kan abang dah pesan jangan tunggu abang."
"Tak, saya dah makan. Tapi lapar balik."
"Ryn nak makan apa?"
"Burger."
"Abang pesan McD..."
"Tak nak burger McD." Aku potong ayat dia. Mentang-mentang McDonalds dekat, jalan kaki tak sampai lima belas pun sampai.
"Dah tu?"
"Nak burger tepi simpang jalan rumah daddy." Bibir bawah digigit. Air liur diteguk. Sudah terbayang-bayang kelazatan burger yang dibuat oleh Abang Daud itu. Perghh!! Sedap menjilat jari!
"Sekarang?"
"Tak kan tahun depan kut?"
"Jauhlah, sayang. McD depan tu je. Tak nak?"
"Tak nak."
"Jom ikut abang pergi beli." Kunci kereta dicapai. Aku tersenyum. Sekarang dia senang disuruh. Minta je, semua bagi. Tapi dengan syarat bukan makanan manis. Hahahaha...
"Terima kasih, abang." Aku peluk pinggangnya. Ferris pun membalas erat.
"Kasih diterima."
-----------
"What's your problem?!" Begang betul aku bila orang kacau time office hour ni. Lagi-lagi minah langsuir ni!
"You tu! Sampai hati you ceraikan I? Selalu sangat dengan Eryna! Yang I ni, you tinggal sorang-sorang! It's not fair!" Jasmine melemparkan rasa tidak puas hatinya itu.
"Kalau I balik rumah tu, you bukannya selalu ada dekat rumah! I bosan tau! I dah cuba jadi seadil mungkin, tapi you? Setiap kali I balik, you mesti tak ada kat rumah! Entah you buat apa dekat luar sana, sampai pukul tiga empat pagi baru balik! Mana tanggungjawab you sebagai isteri? Sebagai mak? Fayyad tu anak you! Kenapa orang lain yang kena jaga dia?! Memang patut pun you dicerai!"
"Yang you nak ungkit pasal Fayyad kenapa? Pandai-pandailah I nak jaga dia! Sibuk nak ambil berat! Kata bukan anak kandung."
Geram betul aku tengok perempuan ni seorang. Entahlah datang serang orang dekat pejabat. Habis semua sibuk duk mengintai.
"I ambil berat sebagai seorang insan yang mempunyai rasa belas kasihan terhadap seorang anak kecil yang kurang kasih sayang dari mak bapa! Malang Fayyad ada mak macam kau!"
Ambik! Kan dah keluar perkataan 'kau'. Biadap lagi!
"Malang lagi Eryna yang ada suami macam you. Gunakan dia hanya untuk dapatkan harta dari Tan Sri? Wow!" Jasmine berkata sungguh sinis. Balik-balik libatkan Eryna!
"Kalau aku gunakan dia pun, apa masalah kau?"
"Woi, Reez! Dah lah! Malu semua tengok!" Farhan yang entah dari mana bersuara.
YOU ARE READING
Saya Ke?! ✔
RomanceEryna, wanita yang perlu berkahwin dengan sepupu lelaki dari keluarga angkatnya. Dia cuba sedaya mungkin untuk jadi isteri yang terbaik buat suami yang langsung tidak mencintainya. Apakah masih ada peluang untuknya menerima kebahagian dari sang lel...