Bab3

490 22 1
                                    

"kau tercegat apa kat situ? Sini la bagi resume tu. Dah la langgar aku tadi. Kau bersyukur la aku tk pecat kau."

Qaisara senyum tawar. Dia menghampiri meja Qalif dan memberikan resume itu.Qalif melihat resume Qaisara dan menyilangkan tangan di dada. Mata terarah kepada Qaisara.

"Sebelum kau start kerja, aku nak kau tahu sikit syarat kerja dekat sini. First, kau jangan ada niat nak curi tulang.Restoran ni five star. Aku tak nak ada pekerja yang malas.Second, bilik aku ni kawasan larangan. Kau jangan suka suka hati datang sini kecuali dah mintak izin assistant aku.Remember this."

Qalif bercakap dengan nada suara memberi amaran.

"Muka dah elok, tapi poyo betul. Ingat dia sorang je ke ada restoran. Mulut dah macam bontot ayam."Gumam Qaisara dalam hatinya.

"Baik tuan."Akhirnya hanya dua patah perkataan itu yang keluar dari mulutnya.

Qaisara keluar dari bilik itu dan melangkah menuju ke lif.Punat 4 ditekan. Bilik Qalif berada di tingkat 5. Di tingkat itu hanya ada bilik Qalif dan bilik assistant yang bertentangan dengan bilik nya.

Setelah sampai ke tingkat 4,seorang wanita separuh abad datang menghampiri Qaisara.Wanita itu datang membawa pakaian khas untuk waitress.

"kamu ni pekerja baru kan?"

Satu soalan dilemparkan kepada Qaisara. Qaisara mengangguk beberapa kali dan tersenyum manis kepada wanita itu.

"nama akak Liza. Panggil je kak Liz. Ni baju kamu.Pergi la tukar dulu lepastu baru start kerja."

Baju khas untuk waitress itu dihulurkan kepada Qaisara.

"terima kasih kak Liz. Saya Qaisara. Boleh panggil Qai."

Qaisara mengenalkan diri nya kepada kak Liz. Mata wanita itu merenung wajah Qaisara.

"cantik nama kamu. Orangnya pun cantik. Manis je muka tu."

Kak Liz memuji Qaisara. Qaisara mula malu sendiri di puji seperti itu.Setelah itu, Qaisara meminta diri untuk pergi menukar pakaiannya.

Dia membetulkan tudungnya dan perfume victoria secret yang berbau Vanilla itu disembur sedikit di baju.Setelah yakin dirinya kelihatan kemas, dia melangkah keluar dari tandas.

______________

Kerja seorang waitress ialah mengambil pesanan dan menghantar makanan.Kak Liz telah mengarahkan dia untuk ke tingkat 2 dan mulakan kerjanya di situ.3 minit berlalu dan tiba tiba datang seorang lelaki. Lelaki itu duduk di meja yang berhadapan dengan pemandangan jalan raya yang sesak.

Qaisara menghampiri lelaki itu dengan ipad di tangannya. Ipad itu digunakan untuk mengambil pesanan pelanggan.Dia sedikit gugup walaupun mata lelaki itu hanya fokus pada buku menu tanpa sedikit pun memandang ke arahnya.

"Yes sir, what do you want to order?" Qaisara bertanya kepada lelaki itu.

"Give me strawberry croissant and espresso."

Pesanan lelaki itu di tulis di dalam ipad dan di hantar kepada chef. Dia tidak perlu pergi ke dapur dan menghantar pesanan itu.Suasana yang sedikit hening itu menyebabkan Qaisara mendengar bunyi tapak kaki seseorang melangkah masuk ruangan itu.

QALIFWhere stories live. Discover now