Luku 14

260 23 2
                                    

~Tommi~

Istumme sohvalla jätkien kanssa juttelemassa ja leikkimässä samalla Rillan kanssa, kun Olli tulee alas. Hän käy viemässä varmaan Alen kengät eteiseen ja liittyy sitten seuraamme. Tosin ensitöikseen hän poikkeaa vessan kautta. Me olemme olleet mökillä jo jonkun aikaa ja Olli ja Aleksi tulivat tänne juuri äsken. Kello näyttää olevan vähän vaille 15.00, joka on ihan hyvä. Vielä ehtii tänään touhuilemaan kaikenlaista kivaa, eli paistamme ulkona kodassa makkaraa, käymme ulkosaunassa ja heittämässä samalla talviturkitkin luultavasti ja varmaan pelaamme ainakin korteilla jotain. Epäilen myös että jokainen meistä innostuu juomaan vähintään saunakaljan ja tulemme vielä sekoilemaankin jotain tänään. Mutta nyt keksitytöän tähän muiden kanssa jutteluun.

Olemme nyt jutelleet jonkun aikaa ja Katsoimme elokuvaa, joten kello on nyt vähän yli 17.00. Olli häipyi äsken johonkin, muut jäivät vielä juttelemaan ja minä lähdin luotaan sytyttämään tulia. Huomaa että kesä alkaa tulemaan, sillä täällä on aivan ihana keli. Aurinko paistaa, linnut laulaa, tuulee juuri sopivasti, on rauhallista ja todella lämmintä. Lunta ei näy enää juuri ollenkaan ja piha on alkanut pikkuhiljaa jopa vihertää. Saan tulen tehtyä ja nyt odottelen että muut tulevat. Nakitin heidät tuomaan mukanaan sisältä kaiken syötävän, eli siis makkarat, lihapullat, erilaiset salaatit, leipätarvikkeet, juomat, mausteet, vaahtokarkit ja tietysti aterimet, kupit, lautaset, puukon, paperin yms... Pian jätkät jo tulevatkin kotaan ja näköjään Olli on saanut Aleksinkin mukaan. Tällä hetkellä hän matkustaa Ollin reppuselässä ja näyttää vieläkin aika väsyneeltä.

Istahdamme kaikki alas ja alan paistaa ensiksi ritilällä makkaroita, muut paistavat odotellessa lihapullia tikuilla ja syövät niiden lisäksi esim. Perunasalaattia yms... ja leipää. Juomaksi he olivat tuoneet vettä, Pepsiä, kaljaa ja Lonkeroa. Hetkenpäästä makkaratkin valmistuvat ja syömme ne, jonka jälkeen vielä paistamme ja herkuttelemme vaahtokarkeilla. Syötyämme keräämme ylimääräiset kamat pois ja menemme käymään sisällä. Kello on jo ihan mukavasti joten käyn laittamassa saunan lämpenemään, paljun laitoin jo aiemmin ja se on kohta valmis.

Pelaamme sisällä hetken Unoa ja Skib-bo:a, kunnes lähdemme kaikki saunaan. Käymme ensin hetken saunassa, jonka jälkeen käymme heittämässä talviturkit. Ja olihan vesi vielä kylmää. Sen jälkeen siirrymme paljuun, jossa on ihanan lämmintä vettä. Lillumme lämpimässä vedessä, juttelemme kaikenlaista ja nautimme bisseä ja lonkeroa, kunnes siirrymme takaisin saunomaan. Sauna on yllättävän tilava, koska mahdumme kaikki 6 jätkää ylälauteelle kerralla, tosin sopu tilaa antaa, ei siinä. Alan heittää löylyä ja huomaan, että muut eivät meinaa kestää sitä joten lopetan sen. Itsehän rakastan erittäin kuumia löylyjä. Saunomme jonkun aikaa, kunnes hiillostan heittelemällä vettä kiukaalle tiheään tahtiin ensimmäiset pois saunasta pesyetymään. Jossain vaiheessa muutkin pesytyvät ja viimeisenä tietysti minäkin.

Palaamme saunalta sisälle ja pelailemme jonkun aikaa perus korttipelejä, kuten Ristiseiskaa, kunnes siirrymme kuuntelemaan musiikkia ja pelaamaan totuutta ja tehtävää. Ja jos ei suostunut asiaan piti juoda shotti. En tiedä kauanko sitä peliä jatkui, mutta meno alkaa olla jo aika villiä. Shottien lisäksi kun meillä kaikilla tuli juotua muutakin, mutta minä olen edelleen kuitenki yllättävänkin järjissäni. Ja kyllä myös minä join tällä kertaa, kun ei tarvi huomenna toimia kuskina tai ajella minnekkään. Olen sen verran järjissäni vielä että saatan kaikki vielö nukkumaan, jonka jälkeen päädyn itsekkin kömpimään sänkyyni peiton alle ja nukahdan tosi nopeaan tai sitten vain sammuin.

___________

Sanoja: 502

Työt vie aika paljon tällä hetkellä mun aikaa, joten en aina ehi kirjotteleen. Niin tän kirjan julkasutahti, ainakin alkuun verrattuna on nyt varmaan välillä hitaampaa. Välillä toki tulee varmasti tiheenminki, riippuu ihan siitä miten ehin ja jaksan töiden jälkeen näitä kirjotella...

Love of Mine || OLEKSI (2)Where stories live. Discover now