1 Bulan Kemudan
"Kenapa awak selalu halang saya untuk berbincang dengan Camelia awak ada sorok apa daripada saya Sofea?"Tanya Datuk Xyan kepada isterinya yang sedang melihat pakaian di almari.
"Tak ada apa kan saya dah kata kita perlu hormati keputusan Camelia."Jawab Sofea sambil melihat pakaian yang dibelinya semalam.
"Awak jangan nak tipu saya la sofea saya tahu tentang PERJANJIAN itu."Balas Datuk Xyan dengan marah kesal dengan isterinya yang tidak jujur dengannya.
"Macam mana abang tahu?"Tanya Datin Sofea pula dia berhenti melihat pakaian apabila mendengar balasan Xyan dia tidak menyangka Xyan akan tahu secepat ini.
"Tak kisah macam mana saya tahu yang saya nak tahu sekarang kenapa awak sorok hal ini daripada saya."Balas Datuk Xyan pula tidak mahu menjawab soalan Sofea dia kesal.
"Saya tak tahu nak bagitahu abang macam mana sebab itu saya halang abang daripada berjumpa dengan Camelia anak dia Luna bercinta dengan anak kita Zyan sebab PERJANJIAN ini sahaja."Jelas Datin Sofea dia tidak mahu sembunyikan lagi.
4 Tahun Lepas
Luna balik dari sekolah dia melihat Datin Sofea berada di mansion.
"Mama buat apa di sini?"Tanya Luna yang baru balik dari sekolah.
"Luna!sini!"Panggil Puan Sri Camelia sambil tepuk bantal sofa di tepinya.
"Mama datang sini mama nak minta tolong Luna boleh?"Tanya Datin Sofea dengan perlahan.
"Tolong apa?"Tanya Luna pula sambil meletakkan begnya di atas sofa.
"Macam ni atuk Zyan ada beri wasiat kepada anak-anak mama tapi di dalam wasiat itu atuk beritahu kalau Zyan nak dapat wasiat itu Zyan perlu bercita dengan Luna selama 4 tahun dan berkahwin dan atuk Zyan dengan atuk Luna membuat perjanjian yang Luna akan berkahwin dengan Zyan dan mengurus syarikat papa bersama-sama bila besar nanti."Terang Datin Sofea dengan panjang lebar dia sebenarnya takut jika Luna marah.
"What!No!"Jerit Luna dan bangun dari sofa.
"Luna dengar dulu mama nak cakap."Pujuk Datin Sofea yang juga bangun dari sofa.
"Dengar apa Luna tak nak ada kena mengena dengan hal keluarga mama."Balas Luna dia tahu Datin Sofea ingin memujuknya.
"Luna dengar dulu apa Datin Sofea nak cakap."Kata Puan Sri Camelia yang diam dari tadi.
Luna kembali duduk di sofa dan memandang Datin Sofea.
"Luna tak perlu kahwin dengan Zyan Luna cuma bercinta dengan Zyan sahaja selama 4 tahun sahaja habis 4 tahun Luna boleh buat apa sahaja Luna mahu mama tidak memaksa Luna untuk berkahwin dengan Zyan dan satu perkara yang mama nak Luna tahu Zyan dan papa tidak tahu tentabg ini yang tahu cuma Luna,mama dan Camelia."Terang Datin Sofea dia tidak mahu memaksa Luna untuk berkahwin dengan anaknya.
"Mama bercinta tu perlu ada perasaan Luna tak ada perasaan dekat Zyan."Balas Luna pula dia tidak mahu dijodohkan dia benci dijodohkan.
"Tapi Zyan cintakan Luna mama yakin dia akan bahagiakan Luna."Pujuk Datin Sofea lagi dia buat semua ini untuk anaknya Zyan.
"Luna tak nak kahwin dengan Zyan."Kata Luna tetap dengan keputusannya.
"Macam mama cakap tadi Luna tak perlu kahwin dengan Zyan tapi tolong mama Kuna cuma bercinta dengan Zyan selama 4 tahun tolong Luna mama merayu."Pujuk Datin Sofea dia tidak tahu mahu buat apa lagi.
"Luna tolong la Datin Sofea kesian dekat Datin Sofea lepas 4 tahun Luna putuskan la hubungan dengan Zyan."Pujuk Puan Sri Camelia pula kesian dengan sahabatnya itu.
"Baiklah,Luna boleh tolong tapi dengan syarat."Balas Luna dia tidak mahu berkahwin awal.
"Apa syaratnya?"Tanya Datin Sofea yang mula tersenyum.
"Syaratnya senang sahaja Luna tak mahu Zyan kacau kehidupan peribadi Luna tu yang pertama yang kedua Luna boleh ada kekasih sebab Luna dan Zyan kekasih hanya atas kertas dan sebab PERJANJIAN sahaja yang ketiga Luna tidak akan kahwin dengan Zyan dan yang keempat Zyan tidak boleh halang Luna daripada belajar di luar negara."Kata Luna dia tidak pasti sama ada Datin Sofea setuju dengan syaratnya.
"Baiklah,mama setuju."Balas Datin Sofea setjuhu dengan syarat Luna walhal ada beberapa sayarat dia tidak setuju tapi dia perlu setuju kalau tidak dia akan dapat memujuk Luna lagi.
Selepas itu Luna naik ke atas manakala Puan Sri Camelia dan Datin Sofea kembali berborak.
Dan dari situ bermula hubungan Luna dan Zyan.
"Kenapa awak tak beritahu abang lebih awal?"Tanya Datuk Xyan yang duduk di atas katil.
"Saya cuba bagitahu abang tapi abang selalu sibuk."Jawab Datin Sofea yang melihat suaminya sedang kecewa.
"Kalau Zyan tahu semua ini macam mana tentu dia kecewa mana perasaan awak sebagai mama awak buat semua ini sebab harta."Balas Datuk Xyan yang kecewa dengan isterinya itu.
"Tak abang saya buat semua ini sebab Zyan dia cintakan Luna sebab itu saya buat semua itu."Balas Datin Sofea pula dia juga kesal dengan diri sendiri.
Datin Sofea cuba memujuk Datuk Xyan yang sedang kecewa dengannya.
Tanpa mereka sedari Zyan yang berada di pintu bilik terdengar perbualan mama dan papanya dia merasa terkejut dan terus keluar dari rumah dia memandu entah kemana.
Manakala Louis yang melihat Zyan yang berada di pintu milik mama dan papa hanya tersenyum sinis *satu masalah dah selesai sekarang aku perlu fikir macam mana nak singkirakn si Zyan ni tanpa orang lain tahu aku yang buat semua itu menyusakan betul sekarang aku perlu fikir pula* dia masuk ke dalam bilik dengan wajah gembira.
Semasa Luna menonton drama korea dia telefonnya berbunyi menandakan messages masuk dia membuka messages itu.
Nanti kita akan bersama selamanya Honey.
Akhirnya i dapat miliki you.
You milik i dan i miliki you.
Kita akan bersama selama-lamanya.
Luna mengerut dahi pelik melihat messages Louis yang tidak sepeti biasanya *Pelik betul la atau aku telefon dia sahaja tanya tentang messages ini ala nanti la aku tanya drama aku belum habis lagi* dia sambung melihat drama semula.
Puan Sri Camelia yang berada di bilik gelisah kerana dia baru mendapat telefon daripada Datin Sofea tentang PERJANJIAN itu sudah terbongkar *Aku perlu beritahu kepada Luna ke tak nanti la dulu biar keadaan reda dahuku baru aku beritahu* Luna dia berharap keadaan di rumah Datin Sofea akan reda dia tidak mahu keruhkan keadaan lagi cukup dengan masalah sekarang ini dia juga tidak mahu memaksa anaknya untuk terus bersama dengan Zyan anaknya juga ada perasaan sekarang dia kesal kerana menyuruh Luna setuju dengan PERJANJIAN itu tetapi menyesal tiada guna lagi.
YOU ARE READING
2 Heart 1 Love [IN EDITING]
Mystery / ThrillerSeorang perempuan memiliki 2 kekasih hati yang manakah pilihan hatinya? LOUIS-You love my first and will be my last love I am not obsessed I just afraid of losing you we will get married and have a child together and I will never let you fall into t...