Bab 4 : Makan Hati, Berulam Jantung

174 31 6
                                    

Istana Purnama Windu tepat berada di tengah-tengah Kota Mahkota, kota besar yang menjadi pusat pentadbiran Inderagana

Oops! This image does not follow our content guidelines. To continue publishing, please remove it or upload a different image.

Istana Purnama Windu tepat berada di tengah-tengah Kota Mahkota, kota besar yang menjadi pusat pentadbiran Inderagana. Kedudukannya yang terletak di atas bukit menjadikan istana megah itu sudah dapat dilihat dari kejauhan. Empat lapis atap pucuk nibung yang menjadi puncak tertinggi di kota itu ialah atap kediaman yang menjadi tempat bersemayamnya keluarga diraja.

Selepas selapis benteng yang melindungi kompleks istana di puncak bukit larangan itu, terdapat pula bangunan-bangunan pentadbiran mengelilingi bukit, masing-masing menghadap ke selatan, timur, utara dan barat. Di kaki bukit pula ialah kampung bangsawan. Selepas selapis lagi benteng, barulah diikuti lingkungan kawasan penempatan rakyat jelata dan kawasan perdagangan. Dari empat arah mata angin, akan ada sebatang jalan utama yang menghubungkan gerbang istana hingga ke gerbang benteng paling luar

“Kota ini sudah jauh berubah kali terakhir adinda melihatnya, ayunda.” Putera Zulkarnain mengamati hamparan pemandangan Kota Mahkota. Ketika itu, mereka berdua menelusuri beranda terbuka di tingkat kedua Istana Purnama Windu. Di belakang mereka, para srikandi dan dayang-dayang mengekori agak jauh untuk memberikan ruang adik-beradik diraja itu berbicara.

“Tentu sahaja. Kota Mahkota simbol kemakmuran Inderagana.” jawab Puteri Zulaikha sambil memerhatikan ke mana arah mata Putera Zulkarnain melayang. Sepasang mata itu redup namun tanpa tumpuan, seperti banyak yang berlegar di fikiran.

“Tunggulah apabila matahari terbenam nanti. Seluruh kota akan bercahaya seperti langit malam penuh bintang yang terpantul di permukaan bumi.”

“Bolehkah jika adinda turun bermain di antara ‘bintang-bintang’ itu?” tanya Putera Zulkarnain bersahaja. Apabila dia menoleh, pandangannya bertemu dengan renungan Puteri Zulaikha.

Setelah beberapa ketika, Puteri Zulaikha menghela nafas. “Andai kanda ingin melarang sekalipun, belum tentu adinda akan menurut, bukan?”
              
Soalan itu berbalas senyum nipis dari Putera Zulkarnain. “Adinda sudah merasa manisnya kebebasan, ayunda. Mana mahu adinda hidup bagai terpasung kaki.”

“Ayunda mengerti. Sekurang-kurangnya, betahlah tinggal di istana dahulu barang sekejap. Hangatkan dahulu kamar adinda yang berada di sayap kanan istana. Sudah lama kekosongan tanpa tuannya,” ujar Puteri Zulaikha.

“Baiklah, ayunda.”

Setelah itu, Puteri Zulaikha tidak lagi mengatakan apa-apa, hanya membiarkan derap langkah mereka bergema beriringan di lorong istana yang luas dan panjang. Putera Zulkarnain mengisi khali antara mereka itu memerhatikan hiasan-hiasan berseni di seluruh penjuru istana. Dia dapat melihat pelbagai jenis ukiran kayu dapat dilihat dari langit-langit, sehingga hiasan kambi dan lantai. Ada yang berwarna kuning emas, ada yang dibiarkan kekal dengan warna perang alami kayu itu. Cahaya matahari petang menerobos masuk dari jendela, menjadikan lorong itu kelihatan redup. Pada masa yang sama, mewah, megah dan indah.

"Suasana di sini terlalu tenang dan sunyi," getus hati Putera Zulkarnain.

"Kemarilah, adinda." Suara Puteri Zulaikha mempasak kembali perhatian Putera Zulkarnain. Terus dia teringat pada tujuan ayundanya membawa dia ke sini. Mereka kini berada di hadapan pintu besar sebuah kamar yang berada di titik tengah dan paling dalam di seluruh istana ini.

𝐊𝐑𝐎𝐍𝐈𝐊𝐀 𝐈𝐍𝐃𝐄𝐑𝐀𝐆𝐀𝐍𝐀Where stories live. Discover now