Bab 10 : Ular Menyusur Akar, Takkan Hilang Bisa

115 22 13
                                    

Di halaman dewan makan itu ada sebuah lapangan tanah rata, terang disinari obor api di merata tempat. Putera Zulkarnain santai menapak ke tengah-tengah lapangan itu sambil membuat regangan badan secara ringan. Capalnya ditendang agak jauh sebelum berpaling memandang para Satria yang sudah keluar berkumpul di pintu dewan.

"Peraturannya mudah. Pertarungan tanpa senjata. Setiap dari kalian hanya ada satu peluang untuk bertarung dengan beta. Salah seorang dari kita akan kalah jika tubuhnya terhempas dulu ke tanah. Kalahkan beta dan beta akan bersetuju untuk menerima kalian menjadi sebahagian anak buah beta. Ayunda beta mempunyai 15 orang Srikandi, jadi bilangan yang beta terima terhad dari itu."

"Tengku memakai baju putih. Adakah disengajakan untuk ini?" soal salah seorang Satria separuh melaung.

Putera Zulkarnain sekadar senyum sambil mengangkat bahu. Itu membuatkan Satria yang bertanya itu melepaskan tawa yang kuat, terhibur dengan jawapan senyap yang diterimanya.

Beberapa orang Satria yang berada di sekelilingnya mulai menangkap maksud soalan itu lalu memberikan reaksi yang berbeza. Ada yang tersenyum sambil menggeleng, ada pula wajahnya membengis tidak suka. Tidak kurang juga ada yang masih terpinga-pinga.

"Ada udang di sebalik batu rupanya," kata Satria itu lagi. Tetapi, kali ini suaranya agak perlahan, hanya cukup untuk didengari oleh orang di sekelilingnya.

"Tengku mencadangkan debu tanah yang akan jadi pengukur menang atau kalah. Baginda pula datang dengan persalinan berwarna cerah dan putih bersih? Semua ini sudah sengaja. Sudah dirancang dari awal," kata yang lain pula.

"Apa lagi? Kita layankan sahajalah kehendak anak raja kita yang seorang ini."

Satria yang pertama tadi melepas capalnya lalu turun ke tanah. Sorakan yang gemuruh menggegar suasana mengiringi langkah Satria itu menuju Putera Zulkarnain. Serta-merta, keadaan di depan dewan makan itu serta-merta riuh seperti pesta.

Sebaik sahaja mereka berhadapan, terlihatlah ketinggian mereka lebih kurang sama. Bezanya, satria yang mencabar itu tampak lebih kekar dan sasa. Sementara susuk Putera Zulkarnain pula tampak lebih sederhana. Sang putera menyambut kedatangannya dengan senyuman tenang.

"Patik merafak sembah pertama kepada Tengku Putera." Satria itu menyapa dengan tertib, disambut putera itu dengan anggukan. "Patik tidak sangka pertemuan patik dengan Tengku akan begini jadinya. Sungguhkah Tengku tidak sudi pada kami sampai ajak bertarung?"

"Bukan beta tidak sudi, Tuan Satria. Beta yang tidak berkenan dengan apa yang diaturkan orang. Namun, tidak ada yang mahu mendengar. Maka, beginilah harus beta menunjuk perasaan. "

Satria itu ketawa kecil. "Kalau dengan pertarungan inilah cara Tengku hendak menunjuk perasaan, maka wajarlah patik menyambut niat tengku dengan bertarung bersungguh-sungguh."

"Sebaiknya begitu." Pendek ucapan Putera Zulkarnain menamatkan bicara mereka.

Serentak, mereka berdua sama-sama menyatukan telapak tangan separas dada lalu saling menunduk. Itulah tanda lapangan itu telah menjadi sebuah gelanggang. Bukan lagi darjat atau kedudukan yang membezakan, sebaliknya kemahiran dan kekuatan bertempur yang menentukan keputusan.

"Tengku tidak akan murka jika pukulan patik menghinggap di tubuh Tengku?" Satria itu bertanya dengan nada bergurau. Mereka berdua mempasak kekuda masing-masing.

Putera Zulkarnain menggeleng sambil menjawab, "Tentu sahaja beta tidak boleh murka. Jika hendak belajar seni bela dari jaguh, maka haruslah beta tahan banting."

"Sungguh tak sangka Tengku rupanya orang yang pandai merendahkan diri." Satria itu melangkah ke sisi, membuka bunga seni bela.

"Mengapa tidak? Ular tidak akan hilang bisa jika menyusur di akar," balas Putera Zulkarnain, juga ikut berkitar sambil mengekalkan jarak. Meskipun senyuman tenang kekal terpampang, mata sedang tajam memerhati dan akal sedang menyusun strategi.

𝐊𝐑𝐎𝐍𝐈𝐊𝐀 𝐈𝐍𝐃𝐄𝐑𝐀𝐆𝐀𝐍𝐀Where stories live. Discover now