20

3.3K 83 2
                                    

Suasana pagi yang sangat sunyi di ruang makan rumah Harris. Lucas pagi-pagi lagi sudah menghilang entah kemana. Tinggal lah Alisa dan Harris yang sedang bersarapan.

Alisa hanya mendiamkan diri, masih malu dicampur sedikit marah dengan kejadian malam tadi. Nak marah pun tak boleh sebab salah dia juga kan... Siapa suruh main goda-goda.

Sejak bangun daripada tidur, satu perkataan pun tidak keluar dari mulut Alisa. Harris cuba untuk membawa perbualan namun hanya disambut sepi. Di sini kita dapat tahu yang mood Alisa sedang tidak baik.

          "Okay enough. I am sorry about last night okay?" Ujar Harris memecahkan kesunyian.

Kata-kata itu dibalas dengan jelingan daripada Alisa. Seram Harris dibuatnya.

          "Lagipun siapa suruh kau goda aku,"

Diam. Hanya kedengaran bunyi sudu dan garfu yang berlaga.

          "Jangan la macam ni, cakaplah dengan aku..." Kata Harris separa merayu.

Diam lagi. Nampaknya Alisa betul-betul palau suaminya.

Tiba-tiba telefon berdering minta untuk diangkat. Serta merta Alisa menjawab panggilan telefonnya.

            "Waalaikumussalam Hazriq, ada apa?" Kata Alisa setelah menjawab panggilan itu.

Anak mata Harris mencerlung tajam kearah Alisa. Nama Hazriq yang timbul tadi sedikit sebanyak membuatkan dia cemburu. Sikit jeee.

Lama iris coklat cair itu merenung Alisa. Menanti perbualan yang seterusnya.

Tiba-tiba Alisa terus bangun dari duduknya. Wajahnya terkejut seolah-olah cuba untuk menghadam kenyataan pahit.

          "Ada apa?" Soal Harris risau melihat reaksi isterinya.

Telefon pintar Alisa jatuh ke lantai. Gadis itu mula hilang keseimbangan untuk terus berdiri.

Dengan pantas Harris menyambut tubuh Alisa yang hampir rebah ke lantai. Air mata terus laju mengalir.

          "Hey... What's wrong?" Soal Harris cuba menenangkan isterinya. Kepala Alisa diusap lembut.

          "U-umi dah m-meninggal dunia," tersekat-sekat suara Alisa sambil menangis.

Harris pula jelas terkejut dengan berita itu. Kepala Alisa segera ditarik kemas ke dadanya, cuba untuk menenangkan gadis itu.

Teresak-esak Alisa menangis di dada Harris. Baru semalam mereka rancang untuk pulang ke Malaysia untuk bertemu Puan Suraya. Alisa juga sudah tidak sabar untuk berjumpa dengan Umi tercinta. Namun apakan daya takdir tidak memihak...

Baju Harris sudah dibahasi air mata Alisa. Tangisan gadis itu langsung tiada tanda untuk reda.

          "Sabar Alisa... Ini semua takdir tuhan, Allah lebih sayangkan Umi... Aku tahu kau perempuan yang kuat, tolong jangan menangis lagi," ucap Harris. Kepala isterinya dicium lembut. Namun tangisan isterinya makin kuat.

          "K-kenapa Umi tinggalkan saya, saya be-belum bersedia untuk hadap semua ni,"

          "Shh, ini semua takdir... Sedia atau belum kita kena terima dengan hati yang ikhlas, jangan sedih lagi Alisa aku tak kuat tengok kau macam ni..."

Alisa memeluk kuat tubuh Harris seperti tidak ingin dilepaskan. Hatinya betul-betul sedih. Lebih sedih apabila dia tidak dapat berada di sisi Puan Suraya di saat-saat akhir wanita itu.

          "Kau masih ada aku Alisa. Aku janji aku akan jaga kau selagi aku hidup. Aku dah janji dengan Umi... Aku akan tunaikan,"

•••

HARRIS : The Forced HeirWhere stories live. Discover now