Harris yang sedang menonton televisyen itu dipandang lama oleh Alisa.
"Kenapa pandang abang macam tu?" Soal Harris apabila sedar dirinya diperhatikan Alisa.
"Saya tertanya-tanya,"
"Apa yang isteri abang tertanya-tanya ni?"
"Pasal abang dan Eva..." Jawab Alisa yang sengaja meleretkan ayatnya.
Terus Harris duduk bersila di atas sofa dengan tegak. Kedua-dua tangan Alisa digengam rapi.
"Abang dan Eva tak pernah ada apa-apa hubungan pun Lisa. Abang cuma nak gunakan anak dia untuk dijadikan pewaris ketua mafia tu," Harris mula menerangkan satu persatu kepada Alisa tentang rancangannya.
"Dia setuju saja untuk serahkan anak dia?"
Harris menarik nafas dalam sebelum mula membuka cerita tentang rancangannya kepada Alisa.
Alisa pula hanya mendengar dengan teliti setiap bait-bait kata yang keluar dari mulut Harris. Setiap kata yang keluar sedikit sebanyak membuatkan dia terkejut. Jadi ini adalah pengorbanan Harris selama ini? Selama tiga tahun berjauhan dengan anak dan isteri semata-mata untuk kebahagiaan hidup di kemudian hari?
"Jadi abang buat semua ni untuk Haidar? Abang korbankan anak Eva sebab abang tak nak korbankan Haidar?" Soal Alisa. Direnung lama anak mata Harris sehingga jejaka itu senyum dan mengangguk kecil.
"Abang buat semua ni untuk kita. Bukan untuk Haidar seorang. Abang nak kita sekeluarga hidup bahagia," jawab Harris lembut.
"Bila Hayden akan diserahkan?" Soal Alisa ingin tahu.
"Bulan depan. Lagi sikit saja lagi... Lepas tu kita akan hidup bahagia. Kita akan hidup normal, abang akan keluar dari dunia gelap ni," jawab Harris dengan wajah yang mekar dengan senyuman. Ditarik lembut tubuh Alisa untuk mendaratkan satu ciuman hangat pada dahi gadis itu.
"Kan abang dah janji walau apa pun yang jadi abang akan cari jalan untuk kita hidup bahagia dengan anak kita," jelas Harris tenang. Air mukanya menunjukkan dia sedang bahagia.
"Abang minta maaf ya sayang," kata Harris tiba-tiba yang mengundang pelik dalam diri Alisa.
"Kenapa?" Soal Alisa.
Harris tunduk rapat memandang ke lantai. Tiba-tiba perasaan kecewa menyerbu jiwa dan hati kecilnya.
"Sebab abang tak ada di sisi Lisa sepanjang Lisa mengandung, bersalin dan pantang. Sedangkan itu anak abang. Zuriat abang. Lisa dah mempertaruhkan nyawa Lisa untuk lahirkan zuriat abang. Abang rasa abanglah suami paling sampah,"
Kepala masih tunduk memandang lantai. Namun dapat dirasakan getaran pada suara garau Harris menandakan lelaki itu sedang menahan tangisan.
"Jangan sedih, abang buat semua ni untuk kita. Untuk Lisa dan Haidar. Lisa kagum dengan abang. Abang dah banyak berkorban, abang lah suami paling hebat. Bukan sampah," kedua-dua tapak tangan Harris dicium lembut.
"Lepas ni dah tak ada apa yang mampu pisahkan kita lagi," ujar Alisa terus memeluk tubuh sasa Harris. Harris yang tadi sedang bersedih serta merta gembira. Dia membalas pelukan isterinya yang hangat. Lama mereka mengekalkan posisi itu.
"Tadi Lisa cakap ada orang nak datang. Siapa?" Soal Harris. Kepalanya ditundukkan untuk melihat wajah Alisa.
"Adalah, nanti abang tengok lah sendiri," jawab Alisa besertakan senyuman manis. Dia kembali mendaratkan kepalanya di dada bidang Harris. Tempat ternyaman.
Ding Dong
Loceng rumah berbunyi menandakan ada orang yang datang. Harris dan Alisa berpandangan antara satu sama lain.
YOU ARE READING
HARRIS : The Forced Heir
RomanceHarris Mérieux, hidupnya sentiasa terikat dengan peraturan. Sejak kecil lagi Harris dididik menjadi seorang yang tegas dan kejam demi menyambung legasi kumpulan mafia yang dibina oleh ayahnya. Dia akan diangkat menjadi ketua mafia dari Perancis yang...