"Kiranya kau dah bertunang dengan Harris lah?" Soal Hazriq memandang Alisa tidak percaya.
"Kalau ikutkan hukum, memang kami dah sah bertunang. Tapi esok baru majlis sarung cincin" Jelas Alisa.
Jus oren dikacau sebelum diminum olehnya. Mereka berdua sedang minum di sebuah restoran sambil membincangkan tentang keputusan Alisa.
Alisa tahu Hazriq tidak begitu setuju dengan keputusannya. Dia dapat lihat yang Hazriq tahu banyak perkara tentang bakal suaminya itu. Mungkin sebab itulah Hazriq agak tidak yakin dengan keputusan Alisa.
"Okay lah, goodluck. Jadi isteri yang baik" ujar Hazriq pendek.
"Kau sedih ke?"
"Of course. Kawan aku dah nak jadi bini orang doh nanti dah takleh lepak" jawab Hazriq. Wajah Alisa dipandang lama.
Alisa hanya ketawa kecil. Senyumannya tiba-tiba mati apabila dia teringatkan sesuatu.
"Kenapa?" Soal Hazriq setelah perasan dengan perubahan air muka sahabatnya.
"Abang aku..." Jawab Alisa
Hazriq mula faham dengan isi fikiran gadis itu.
"Kau nak dia jadi wali kau?" Soal Hazriq.
Alisa menganguk perlahan.
"Tapi dia nak ke? Dia dah bencikan aku..." Kata Alisa perlahan.
"Nanti kau cuba jumpa dia dengan umi. Mana tahu hati dia lembut bila tengok umi" Hazriq memberikan cadangan.
"Hmm"
"Dah la tu.. yang lepas jangan dikenang. Yang penting kau dah nak kahwin kan. So kau kena happy"
"Setiap bulan dia akan kirimkan duit untuk umi. Dia jumpa umi setiap minggu. Tapi dia langsung tak ambil tahu pasal aku. Sedangkan aku ni adik dia. Pandang muka aku pun dia tak nak" Alisa mula meluah.
"Aku rindu dia yang dulu. Abang aku yang dulu sayangkan aku. Sekarang hmm"
"Walau macam mana pun dia tetap abang kandung kau. Darah yang sama mengalir dalam badan korang. Mustahil lah dia tak sayang kau langsung" Hazriq cuba memujuk Alisa.
"Aku penyebab isteri dia mati Hazriq. Kau rasa dia nak maafkan aku ke"
"Jangan cakap macam tu, maut tu di tangan Allah. Isteri dia meninggal bukan sebab kau tapi sebab ajal dia dah sampai. Stop salahkan diri kau Alisa. Kau kena teruskan hidup. Jangan sia-siakan pengorbanan kakak ipar kau untuk kau" Kata Hazriq.
Air mata Alisa mula turun dengan laju apabila mengingatkan peristiwa yang lalu.
Hazriq mula gelabah. Ah sudah... Menangis pulak pempuan ni. Nak peluk tapi tunang orang... Aduhhh
"Kalau dia tak selamatkan aku, mesti dia masih hidup dan abang aku mesti tengah bahagia sekarang ni" ucap Alisa sambil mengelap air matanya dengan tapak tangan.
"Kalau dia tak selamatkan kau, mesti kau dah mati Alisa" ucap Hazriq.
"Aku lebih rela mati daripada tengok abang aku layan aku macam orang asing" jawab Alisa.
"Sudah lah.. jangan menangis. Nanti suruh umi jemput abang kau ke majlis pertunangan kau. Mesti dia datang punya. Kau kan adik kesayangan dia"
Hazriq mengusap lembut belakang Alisa. Esakan gadis itu mula berhenti.
"Buang benda yang lama. Aku yakin abang kau masih sayangkan kau. Aku kenal sangat dia." sambung Hazriq lagi.
Alisa memandang Hazriq dengan mata yang masih basah.
YOU ARE READING
HARRIS : The Forced Heir
RomanceHarris Mérieux, hidupnya sentiasa terikat dengan peraturan. Sejak kecil lagi Harris dididik menjadi seorang yang tegas dan kejam demi menyambung legasi kumpulan mafia yang dibina oleh ayahnya. Dia akan diangkat menjadi ketua mafia dari Perancis yang...