21

3.2K 80 4
                                    

Dua minggu sudah berlalu sejak kematian Puan Suraya. Alisa juga sudah mula terima dan ikhlas atas pemergian ibunya. Nak bersedih lama-lama pun tiada guna.

Tapi ada sesuatu yang sedang mengganggu fikiran Alisa. Mesej yang masuk itu ditenung lama.

Unknown
I bet your mom is suffering down there.

Air liur ditelan kesat. Kepala mula berdenyut kuat. Penat otaknya memikirkan siapakah pengirim mesej itu.

Sebenarnya ini sudah kali ketiga dia menerima mesej dari unknown number itu. Tapi dia langsung tidak menceritakannya kepada Harris.

               "Mon amour,"

Alisa terus menutup telefon pintarnya. Senyuman dihadiahkan kepada suami yang sudah siap untuk bekerja.

               "Aku balik lewat sikit ya harini, kau tidurlah dulu... Jangan tunggu aku," pesan Harris.

               "Kalau ada apa-apa terus call aku ya, bye mon amour,"

Alisa mencium tangan Harris sebelum suaminya itu berangkat kerja. Harris pula mengusap lembut kepala Alisa lalu menghadiahkan ciuman hangat di dahi gadis itu.

Hilangnya Harris dari pandangan, Alisa terus bergerak ke bilik tidur. Fikirannya sangat kusut. Dia juga bosan tinggal di rumah yang besar ini sendirian. Sunyi.

Ting!

Satu notification masuk membuatkan Alisa segera mencapai telefonnya.

Dina
Woi, aku cuti sem! Jom lepak

Hampir meloncat kegembiraan Alisa dari katil. Sudah lama dia tidak berjumpa dengan sahabat baiknya itu. Maklumlah Dina menyambung pelajarannya ke Korea. Dan Dina juga adalah satu-satunya kawan yang Alisa ada selain Hazriq

Kau dah balik Malaysia?! Tak cakap pun!

Dina
Saja nak surprise kan kau, hehe

Eeee tak sabar nak jumpa kau! Nak lepak kat mana?

Dina
Jumpa dekat cafe yang kita selalu lepak tu nak?

On. Jap aku tanya suami aku dulu

Dina
Yuiii lupa pula member aku dah kahwin. Haa pastikan suami kau bagi, kalau tak bagi aku sumbat kepala dia dalam loji kumbahan.

Alisa ketawa kecil memandang ayat terakhir daripada Dina. Berani ke dia nak buat macam tu? Suami aku mafia tau!

Awak, saya nak minta izin keluar dengan kawan saya boleh?

Tak sampai seminit mesej Alisa sudah dibalas.

Husband👑
Kawan yang mana?

Dina, saya tak pernah cerita pasal dia. Dia kawan lama saya, dah lama tak jumpa dia... Dia baru balik dari Korea.

Husband👑
Kat mana? Pukul berapa balik? Nak pergi naik apa?

Alisa tersenyum kecil membaca mesej yang mengandungi keprihatinan Harris itu. Comel!

Dekat Cafe Hipster, tak sure balik pukul berapa, rasanya saya naik teksi ataupun grab.

Husband👑
Tak payah naik grab, nanti aku call Lucas suruh hantarkan kau.

Husband👑
Okay, hati-hati, jangan balik lewat sangat kalau ada apa-apa terus call aku.

HARRIS : The Forced HeirWhere stories live. Discover now