Bab 2

352 47 6
                                    

UFAIRA memandang lelaki di hadapan nya atas bawah

Oops! This image does not follow our content guidelines. To continue publishing, please remove it or upload a different image.

UFAIRA memandang lelaki di hadapan nya atas bawah. Kalau tengok dari segi pakaian tak nampak pula macam orang orang kaya. Selipar pasar malam. Seluar jeans, baju sejuk berhoodie. Rambut panjang muka penuh semak. Sakit mula mata tengok. Eh! Laju kepala menggeleng. Mengutuk orang pula. 

Mata memandang sekeliling kawasan rumah di hadapannya. Tak mewah, tak juga miskin sangat. Kawasan rumah taman sederet. Boleh dikatakan hidup wanita misteri ini sedang-sedang saja. Bebola mata kemudian memandang ke arah wanita itu, dari tadi dia perasaan akan pandangan yang diberi.

“Kalau aku cakap, mesti kau tak percaya. Dulu aku jaga penampilan tau, aku tak pernah pakai macam ini.” Bahzi tiba-tiba bersuara. 

Aish! Ufaira mendesis dalam hati. Galak sangat mata ini menganalisis. Kan dah kantoi apa yang ada dalam fikiran. Dia buat-buat tengok telefon bagi mengelakkan rasa canggung. Cari pasal la, Ufaira. Bawa lelaki balik sampai ke rumah. Ini kalau arwah nenek ada, mesti kena bebel sebakul. 

“Dan aku juga kacak tau, boleh la dikatakan mana-mana perempuan yang pandang mesti cair.” Bangga dia bercerita. “Dengan duit dekat dalam tangan lagi, fuh! Memang cukup lengkap.” Petik jari je, ramai bersusun nak jadi kekasih. Walau cuma untuk satu malam. 

Erk ena… kening Ufaira terangkat tinggi. Dah jadi macam ini pun, masih nak berlagak!

“Tapi aku sedar… semua itu tak boleh dibanggakan pun. Hidup ‘tergantung’ macam ini, buat aku rasa semua keseronokan itu tak boleh tolong aku.” Rendah perlahan dia menuturkan. 

Ufaira angkat kepala memandang lelaki misteri di hadapan nya. 

“Betul la. Masuk dalam kubur nanti, semua benda tak bawa apa-apa makna.” Bahzi angkat bahu, entah. “Kan?” Kalau masuk mood serius ini buat dia rasa kepala berpusing. Hidup ini untuk apa sebenarnya? Lagi fikir lagi buat serabut.

“Amalan.” Tutur Ufaira, rendah. Lebih kepada diri sendiri.

Huh? 

Ufaira geleng kepala. Jangan buat perangai nak jadi ustazah, Ufaira. Usrah pun sudah lama tinggal ke belakang. Ada hati nak nasihat orang lain. Tapi bukan ke saling mengingatkan itu, baik untuk sesama manusia? Tak baik sebab itu lelaki, diri sendiri perempuan. Sepatutnya bab-bab macam ini, patut dibualkan dalam kalangan sesama jenis. Bolek elak untuk berduaan, dan menimbulkan fitnah. Ewah, Ufaira. Baik pula hari ini, patut dah kena follow balik usrah. Bagi kesedaran. Yang kau tengah buat sekarang ini pun, dikira macam mana? Berkawan? Dengan jantina berlawan jenis? Tapi ini situasi darurat kan? Sebab lelaki itu tak ada sesiapa, dan kebetulan hanya dia yang boleh nampak dan dengar masalah lelaki itu. 

Bahzi petik jari depan wajah, Ufaira. “Melamun apa?”

Ufaira tersentak. Matanya terus beralih melihat ke depan. Lelaki itu lepak masukkan kedua tangan dalam saku baju sejuk. Ingat ini luar negara ke? Tak panas berpeluh ke? Sempat dia berfikir apa yang terlintas dalam kepala. 

( OG) HANYALAH DIRIMU  (BAHZI ISA)Where stories live. Discover now