Bab 26 (Xelland)

95 17 2
                                    

"Ada meeting apa dekat depan kolam ikan ayahanda ini?" Raja Tungku Abbas menegur dan menghampiri mereka

Oops! This image does not follow our content guidelines. To continue publishing, please remove it or upload a different image.

"Ada meeting apa dekat depan kolam ikan ayahanda ini?" Raja Tungku Abbas menegur dan menghampiri mereka.

Ufaira dan Ubayd memandang ayahanda yang entah dari mana.

Melur tunduk hormat dengan tangan di silangkan ke dada kanan.

"Tak tahu lah ayahanda. Angah ini... Entah apa nak cakap. Dekat sini juga dia pilih. Padahal dalam itu banyak lagi bilik dan ruang." Ufaira lap dahi dengan belakang tapak tangan. Berpeluh dah.

Raja Tungku Abbas memandang, Ubayd. "Ada apa angah? Sampai ayahanda pun dipanggil ini?"

Huh? Ufaira pandang Ubayd. "Berani angah titah ayahanda datang ke sini?" Kepala digeleng tak puas hati.

Tanpa menjawab soalan Ufaira. Ubayd dekatkan diri dengan ayahanda. Dan berbisik perlahan.

Wajah Raja Tungku Abbas sedikit terkejut kemudian kembali tenang dengan riak yang bersahaja.

"Apa ini bisik-bisik. Tak baik tau. Berdosa." Ufaira berpeluk tubuh menahan geram.

Raja Tungku Abbas berpusing memandang, Ubayd. "Itu yang sampai ke depan ini?"

Ubayd angguk perlahan. Dia kemudian memandang, Ufaira. "Ara dengan Ayahanda tunggu dekat sini sekejap. Angah nak panggil bonda."

Ubayd buka langkah beberapa tapak sebelum berpusing ke belakang. "Melur. Ikut saya."

"Hah?" Melur sedikit terkejut. Ikut pergi panggil Raja Permaisuri Tungku Aisyah?

"Cepat." Gesa Ubayd sambil berlalu pergi.

Kelam kabut Melur betulkan pakaian sendiri. Padahal ini memang pakaian biasa dia pakai, tapi bila kena berjumpa dengan ketua disiplin negara Xelland ini, semua rasa serba tak kena. Namun kaki melangkah mengikuti bakal penerus utama Negara Xelland.

Dahi dan kening Ufaira berkerut. "Nak panggil bonda? Ayahanda, angah cakap apa tadi?"

"Angah ber..."

"Pak cik!"

Raja Tungku Abbas dan Ufaira serentak berpaling ke luar pagar istana.

"Pak cik! Lama tak jumpa." Ramah lelaki itu menyapa sambil berjalan menghampiri mereka.

Ufaira memandang dengan bisu.

Raja Tungku Abbas tersenyum senang. "Kenapa nak datang tak beritahu?" Tangan menyambut huluran salam dari lelaki di depan nya.

"Saja. Suprise." Teruja dia beritahu sambil memandang Ufaira. "Hai." Dia menegur. Nafas masih cuba di atur sebaik mungkin. Penat berlari.

Mulut Ufaira seolah terkunci untuk bersuara. Masih terkejut. Macam mana lelaki ini boleh lepas masuk ke istana?

"Tuan!" Laung seseorang dari belakang.

Kali ini semua mata tertumpu pada lelaki yang masih kena tahan di depan balai pengawal.

( OG) HANYALAH DIRIMU  (BAHZI ISA)Where stories live. Discover now