Bab 16

149 29 2
                                    

"Ara minta maaf, Bass

Oops! This image does not follow our content guidelines. To continue publishing, please remove it or upload a different image.

"Ara minta maaf, Bass." Ufaira tak berani nak angkat wajah melihat, Basyir di depan nya.

"Tak perlu minta maaf, Ara. Ini keputusan Bahzi sendiri. Dan Bass tahu. Bila Bahzi dah terima bermaksud dia sanggup bertanggungjawab."

"Tapi Ara tak boleh terima. Bahzi dalam bahaya sebab, Ara. Jadi Ara harap sangat yang Bahzi cepat kembali ke dunia nyata."

Basyir faham. Dan dia tak boleh memilih. Satu sisi Bahzi ingin menolong, di satu sisi lagi Ufaira yang rasa bersalah. Keduanya ada rasa belas kasihan. Jadi dia hanya mampu beri kata-kata semangat.

"Ara tahu tak? Semalam Doktor kata Bahzi beri tindak balas yang positif. Jadi jangan risau, kita kena yakin dan teruskan berdoa. In sha Allah semua akan dipermudahkan oleh Allah."

Angguk setuju. "Lepas Bahzi sedar, Ara janji akan pergi."

Terkejut. "Ara nak tinggalkan Bahzi?"

"Dekat mana pun Ara berada. Kami tetap berkawan, Bass."

Basyir duduk tegak. "Ara dah beritahu, Bahzi?"

"Belum."

Satu keluhan kecil dilepaskan. "Apa pun keputusan Ara. Bass harap sangat yang Ara fikir semula baik buruknya."

Ufaira hanya diam. Dia memandang ke arah katil Bahzi. Kalau dia kembali ke Xelland, mesti makhluk itu tak mengganggu Bahzi kan?

"Owh ye. Ibu ayah datang tadi cakap apa?"

Air liur ditelan payah. Kepala digeleng perlahan. Bass kata dia dah cerita semua pada ibu ayah mereka. Tapi yang seram ibu ayah mereka tak cakap apa-apa pun. Hanya berkelakuan seperti biasa. Sudah lah sejak angah datang dia dah keluar dari rumah ibu ayah Bahzi. Tak sempat nak borak apa sangat. Jadi kelam kabut semuanya.

Melihat tingkah Ufaira yang bingung buatkan Bass faham. "Jangan risau. Ibu ayah tak salahkan, Ara pun."

Sepatutnya dalam hati rasa lega kan. Tapi lagi bertambah rasa bersalah. Allah. Ufaira picit dahi.

Basyir tersenyum kecil. "Ara... Ara..."

Huh? Ufaira angkat kepala dari tunduk memandang, Basyir.

"Bass tak boleh bayangkan bila Ara jumpa dengan Bahzi secara nyata."

Berkerut dahi dan kening tak faham. "Kenapa?"

"Bahzi itu banyak akal. Ara pula..."

"Cetek akal?" Laju Ufaira menyambung.

Pft. Ketawa Basyir bergema. "Bukan lah. Ara ini istimewa."

Makin berkerut muka, Ufaira. Istimewa pula.

Ketawa semakin perlahan. "Hanya Bahzi je yang tahu keistimewaan, Ara." Basyir sandar pada kerusi. "Nak tahu tanya Bahzi sendiri."

Ufaira terangkat kening. Kemudian dengan perlahan dia berpaling melihat ke arah katil, Bahzi. Tanya hantu koma itu?

( OG) HANYALAH DIRIMU  (BAHZI ISA)Where stories live. Discover now