Ufaira duduk di kerusi batu, pandanganya kosong jauh ke luar halaman rumah. Tangan kirinya menggenggam secawan teh, sementara tangan kanannya menongkat dagu atas meja.
Melur, pandang wajah Ufaira di sebelahnya. Raut wajah itu bimbang tentang sesuatu.
"Kau kenapa rungsing ini? Kau fikir apa sebenarnya? Sejak sedar aku perasan kau banyak termenung."
Ufaira mengeluh kecil. "Melur... aku rasa pelik lah. Kau pernah tak rasa macam hidup kau ni...ada yang tak kena? Macam semua benda rasa salah?"
Dahi, Melur berkerut. "Kau cakap apa ni? Janganlah buat aku takut. Memang lah kampung kita ini dekat ceruk pedalaman, tapi takkan sampai kau rasa salah pula duduk sini."
Kepala geleng perlahan. "Bukan pasal kampung ni, Melur. Aku rasa macam... tempat ni asing. Aku rasa aku tak patut ada dekat sini. Aku cuba nak ingat balik apa yang aku buat selama ni, tapi semuanya tak jelas."
"Tak jelas? Kau kan tinggal dengan mami dan daddy kau? Lepas itu kau kerja dekat kedai jahit Pak Husin, kan? Kau dah biasa hidup macam itu, jadi apa yang tak jelas nya?"
"Itulah yang buat aku pelik sekarang ini. Aku tak boleh ingat dengan jelas bila aku mula kerja dekat kedai tu. Semua benda dekat sini aku rasa baru, walaupun aku tahu aku sepatutnya biasa dengan semua ni."
"Mungkin kau penat. Kau juga kan suka berangan dengan tulisan puisi kau itu. Mana tahu hasil berangan kau itu yang buat kau cipta 'dunia' sendiri? Ke sebab kau demam panas haritu? Aku selalu dengar yang bila diri dalam tekanan dan tak sihat, boleh jadi punca halusinasi juga tau."
Geleng tak setuju. "Bahzi... selama ini aku kenal dia hanya dalam mimpi? Aku kenal dia, my hantu. Tapi kenapa aku tak jumpa dia dalam dunia nyata?"
Melur terdiam sekejap, merenung mata Ufaira. "Mimpi, Bahzi? Kau sendiri panggil dia my hantu, memang hantu lah makhluk itu. Mana nak wujud."
Ufaira menghela nafas panjang. "Aku dah jadi gila ke, Melur?"
"Tak akan lah sampai gila."
"Tapi betul... kenapa aku rasa, Bahzi itu wujud? Dia bukan dalam mimpi. Dan yang lagi pelik, aku rasa aku pernah tinggal dekat tempat lain. Tempat yang jauh dari sini."
"Tempat lain?" Melur betulkan duduk. "Cuba kau cerita dekat aku, sebelum muncul, Bahzi itu dalam hidup kau. Apa yang kau buat kali terakhir?"
Sebelum, Bahzi muncul? Ufaira juga tegakkan badan dan cuba ingat. "Aku..."Berkerut dahi jauh dia berfikir. "Aku rasa... Malam itu aku dengar bunyi cermin tingkap bilik pecah. Lepas itu aku nampak ada bayang lelaki dekat luar rumah."
Melur pegang tangan Ufaira. "Mungkin itu permulaan dia. Permulaan kau cipta fantasi. Atau mungkin... ada sebab kenapa kau rasa macam ini." Kedua bahu diangkat tanda tak tahu.
"Melur, kalau kata kita ini dari Xelland. Dan semua itu bukan mimpi tapi betul-betul berlaku. Kau ada terfikir tak, Macam mana semua ini berubah sekelip mata? Macam mana keadaan ayahanda, bonda bawa aku ke Malaysia. Apa jadi dengan Tukiman? Ilmu hitam dia... Keadaan Xelland? Tak akan ayahanda dan angah aku tinggalkan macam itu je? Yang penting, Bahzi. Mana dia sekarang?"
YOU ARE READING
( OG) HANYALAH DIRIMU (BAHZI ISA)
Mystery / ThrillerHanyalah Dirimu (Bahzi Isa) Mimpi nyataku Bahzi Isa & Ummu Ufaira