Bab 44 (Pencarian&Pertemuan)

78 19 2
                                    

Ufaira hanya memandang pemandangan luar dari dalam bas

Oops! This image does not follow our content guidelines. To continue publishing, please remove it or upload a different image.

Ufaira hanya memandang pemandangan luar dari dalam bas. Bunyi radio sayup-sayup kedengaran. Dia bakal meninggalkan kampung ini. Secara senyap. Demi nak cari, Bahzi.

Lari dari rumah ini tak berjaya kalau bukan sebab pertolongan, Melur. Nasib baik ada kawan baiknya itu yang atur segalanya.

"Melur, aku nak cari Bahzi."

"Hah?" Melur letak cawan atas meja. "Kau gila? Bahzi tak nak kau cari dia, ini kau makin nak pergi dekat dia?"

"Aku tak boleh duduk diam sejak aku tahu kebenaran, Melur. Fikiran dan emosi aku... Kalau aku biar suami aku dalam bahaya seorang diri... Aku akan betul-betul jadi gila , Melur.

"Tak boleh. Bahzi sendiri dah larang aku dari tolong kau." Geleng kepala laju.

"Aku kecewa kau tipu aku lagi, Melur. Jadi tolonglah aku. Tolong senangkan hati aku. Aku hanya nak jumpa, Bahzi."

Aish! Melur jalan kiri kanan tak senang duduk. Puteri Ummu Ufaira ini ungkit pasal penipuan tentang, Bahzi ini buat dia kalah. Kalah sebab rasa bersalah.

"Tapi kami semua buat ini untuk kebaikan kau, Ufaira."

"Aku tahu. Sekarang kau tolong demi kebaikan emosi kawan kau ini pula." Ufaira masih memujuk.

Melihat wajah, Ufaira. Hati Melur rasa tersentuh. Tak tergamak dia nak menolak permintaan itu... Tapi... nanti dia kena jawab dengan Putera Muda Ubayd. Aduh!

"Melur. Aku sayang kau. Kau tak sayang aku ke?" Soal Ufaira sambil menghampiri Melur. "Tolong aku."

Dan akhirnya dia di sini. Dah hampir sejam perjalanan. Dia keluar rumah atas bantuan, Melur. Duit simpanan dan duit dari Melur juga ada sebagai bekal. Bas akan terus berhenti dekat, Melaka. Tiket bas yang dibeli, Melur memang tak ada singgah mana-mana tempat, kecuali RNR.

Tempat pertama dia nak pergi, lepas sampai. Mestinya agensi KORUMA. Dia nak cari Vern. Abang angkat, Bahzi. Mesti lelaki itu tahu dekat mana, suaminya.

Mana lagi dia boleh cari. Telefon pun, Bahzi dah tukar nombor. Sampai macam itu sekali awak nak menghilang, my hantu...

Ufaira mengeluh perlahan. Tote bag dekat riba dipeluk erat. Semoga Allah permudahkan urusan. Aamiin.

Oops! This image does not follow our content guidelines. To continue publishing, please remove it or upload a different image.
( OG) HANYALAH DIRIMU  (BAHZI ISA)Where stories live. Discover now