Semua jadi kacau! Tukiman baling kerusi ke dinding. Kalau bukan sebab Bahzi, darah anak aku, Kasyaf dan Ufaira akan bersatu. Campuran yang akan beri kekuatan tanpa henti!
"Kuasa aku... Aku nak kuasa aku!" Jerit Tukiman. Semua barang atas meja kerja juga ditolak geram jatuh ke bawah.
"Bodoh!" Tangan memukul kepala sendiri. "Kenapa aku bunuh anak aku!"
"Tak..." Kepala digeleng. "Aku tak bunuh anak aku. Kau yang bunuh anak aku, Bahzi!"
Kedua tangan bercekak pinggang. "Aku tak kira. Aku dah tak boleh tunggu." Kaki melangkah keluar bilik kerja menuju ke istana.
Malam ini langit gelap tanpa bintang. Kabus tebal juga perlahan-lahan mengelilingi Istana. Semua pengawal saling berpandangan. Mereka merasakan yang sama. Rasa sejuk hingga ke tulang. Saat mereka nak bersuara, muncul lelaki tua berjubah hitam di pintu gerbang istana.
Tukiman senyum sinis. "Pengawal bodoh!" Dengan ilmu hitam, Tukiman berjaya menghilangkan diri. Bergerak seperti bayang.
Di ruang tamu cahaya yang terang tiba-tiba jadi suram. Tukiman munculkan diri. Bahzi, Ufaira, Putera muda Ubayd dan Raja Tunggu Abbas saling berpandangan. Terkejut. Tukiman muncul tanpa dijangka.
"Bahzi! Kau ingat kau boleh musnahkan aku dengan kematian, Kasyaf? Kematian Kasyaf itu hanya permulaan. Aku datang bukan sebab kematian anak aku semata. Aku datang untuk hancurkan semua yang kau cinta!"
Bahzi bangun berdiri di hadapan Ufaira, melindungi. "Tukiman, kau memang dah melampau! Kau sombong sebab ilmu hitam. Kau kena ingat, takut ilmu itu makan tuan dan ilmu itu akan menghancurkan kau! Kasyaf itu anak kau, kau sendiri yang menghantar anak kau ke neraka ciptaan dengan impian gila kau!"
Ufaira mencapai lengan Bahzi. "Tukiman, dah lah... Berhenti! Allah masih bagi peluang untuk kau. Mohon dengan Allah jalan yang terbaik untuk teruskan hidup. Kalau kau terus macam ini, kau akan menderita!" Suaranya bergetar.
Tukiman ketawa sinis, memandang Ufaira dengan tatapan yang tajam. "Kau ingat aku akan dengar dan patuh pada kau? Seorang puteri lemah! Kau berdua dah hancurkan impian aku. Aku nak darah kau dan kasyaf bersatu. Tapi sayang..." Tukiman ketawa labih kuat. "Nampak gaya aku hanya perlu darah kita bersatu." Tukiman memandang wajah, Ufaira penuh makna.
"Sebelum ini aku ingatkan, tak ada lah kau menyedihkan sangat kalau dapat anak aku. Sebab itu aku sanggup bertahan semata-mata nak dapatkan kuasa. Sekarang nak buat macam. Kau kena kahwin dengan aku yang dah tua ini lah."
"Kau gila!" Ufaira menggigil ketakutan.
Raja Tungku Abbas menghampiri Bahzi dan Ufaira. "Tukiman! Kau jangan berani nak kan anak aku! Memang kau dah gila! Sepatutnya aku bawa kau ke hospital sakit mental, bukanya penjara! Sekarang aku bagi kau peluang, pergi dari sini!"
"Peluang? Ha. ha. ha!" Nada mengejek. "Aku tak perlukan peluang dari Raja lemah macam kau! Dengan ilmu gelap ini, tak akan ada yang boleh lawan aku!"
Putera Muda Ubayd geleng kepala. "Kau orang tua tak sedar diri! Ilmu hitam kau itu sama hitam dengan hati kau! Kau ingat boleh tundukkan kami semua? Kau jangan cepat pandang rendah, Tukiman!"
YOU ARE READING
( OG) HANYALAH DIRIMU (BAHZI ISA)
Mystery / ThrillerHanyalah Dirimu (Bahzi Isa) Mimpi nyataku Bahzi Isa & Ummu Ufaira