Bab 43 (Kebenaran)

115 21 1
                                    

Dari jauh

Oops! This image does not follow our content guidelines. To continue publishing, please remove it or upload a different image.

Dari jauh. Kelihatan ayahanda dan bonda bersama beberapa orang kampung . Orang yang sangat dikenalinya di dalam urusan pentadbiran Xelland.

"Penipuan apa lagi yang semua orang nak rancang ini?"

Semua yang berada dekat situ terkejut mendengar suara, Ufaira.

Permaisuri Tunku Aisyah betulkan selendang. "Ara..."

Raja Tunku Abbas memandang wajah serius, Ufaira. Dan kemudian memandang wajah, Putera Muda Ubayd yang kelihatan risau. Dia bertanya dalam bahasa bisu.

Ubayd hanya menggeleng perlahan.

"Seronok kan. Semua orang seronok tengok, Ara macam orang gila!"

"Ara...?" Permaisuri Tunku Aisyah menghampiri, Ufaira dan cuba memegang lengan anaknya

Ufaira mengelak dan mengundur ke belakang setapak. "Apa yang jadi sebenarnya dekat Xelland? Mana Bahzi? Kenapa dia tak datang sini? Kenapa dia hilang macam itu je? Bahzi... Bahzi dah mati?" Nada soalannya yang akhir itu membuatkan hati rasa pedih.

Raja Tunku Abbas memandang yang lain dan meminta mereka beransur pergi.

"Ara, bawa bertenang. Ayahanda dan bonda akan berterus terang..."

"Bahzi yang minta kami merahsiakan apa yang jadi. Dia tak nak, Ara cari dia." Raja Tungku Abbas memulakan perbualan serius.

Riak Ufaira nyata terkejut dan keliru. "Kenapa?! Apa salah, Ara? Kenapa suami Ara buang Ara macam ini?"

"Bukan sebab, Ara ada buat salah. Tapi sebab, Bahzi nak melindungi, Ara. Tukiman dah kena tangkap oleh pihak berkuasa Malaysia. Tapi tak bermakna, Tukiman akan berhenti. Jadi, Bahzi memilih untuk perhatikan, Tukiman... buat sementara waktu."

Tipu... Ufaira pegang dahinya sendiri. Dia masih rasa sakit hentakan batu di kepala, walaupun tak berparut. Air mata mula menitis. tipu... Mesti, waktu itu Bahzi marah tengok dia lukakan diri sendiri. Mesti Bahzi kecewa. "Bahzi... dia... Dia betul-betul tinggalkan, Ara? Dia janji nak jaga Ara, bonda! 

"Bahzi tak tinggalkan, isteri kesayangan dia. Bahzi cuma tengah berjaga-jaga untuk pastikan, Tukiman tak cari dan dapatkan, Ara. Bahzi kata, dia akan kembali bila semuanya betul-betul selamat."

Tersedu sedu, Ufaira dengan tangisan. "Kenapa dia tak percayakan, Ara? Ara boleh je hadapi semua ini dengan dia..."

Raja Tungku Abbas menghampiri. "Bahzi, terpaksa. Sebab dia mencintai puteri ayahanda ini. Kadang-kadang, cinta memerlukan pengorbanan yang besar. Bagi Bahzi masa..."

( OG) HANYALAH DIRIMU  (BAHZI ISA)Where stories live. Discover now