"Sweetdream. Awak kena belajar silat. Silat ini bukan sekadar ilmu, tapi salah satu cara untuk lindungi diri dan orang yang awak sayang. Kita tak boleh jangka apa yang akan jadi. Kalau apa-apa berlaku, sekurang-kurangnya awak ada kekuatan untuk hadapinya."
Kata-kata Bahzi pagi tadi dan kini malam hari. Ufaira berada dekat taman istana. Walaupun dia masih tak yakin, tapi ada betul nasihat suaminya. Silat akan buat dia jadi lebih berani.
Ufaira terkejut bila tangan, Bahzi menyentuh lembut tanganya. "Awak ini, terkejut saya."
Bahzi senyum nipis. Dapat rasa jari-jari isterinya menggigil kecil. "Sebab itu awak kena belajar silat. Asyik terkejut je kerja dia." Tangan cekap bantu Ufaira membetulkan posisi.
"Kena lembutkan badan, jangan tegang macam ini. Silat perlukan kelenturan dan gerak yang lincah... Seperti angin yang mengalir, bukan seperti batu."
Ufaira angguk perlahan, mata tak lepas dari pandangan suaminya. Dia cuba longgarkan bahu supaya lebih lembut, tapi tetap rasa gugup.
"Er... Awak... Maaf tau. Saya cuma... rasa janggal. Awak pandai silat. Saya... Saya pula tetap kaku macam batu." Senyum serba salah.
Bahzi ukir senyum. "Saya nak ajar awak dari awal lah ini. Macam saya dulu sebelum jadi pandai macam ini. Awak hebat sebab awak nak juga belajar. Itu yang penting, sweetdream. Saya ada dekat sebelah awak ini. Jadi jangan rasa malu. Suami awak sendiri ini."
Ufaira pandang, Bahzi. Rasa Terharu. "Macam mana awak jadi berani macam ini, eh? Berani ambil risiko nak melindungi saya dan Xelland? Awak tak takut ke?"
Bahzi dekatkan diri sebelah, Ufaira. "Sebab awak cahaya dalam hidup saya, sweetdream. Jadi saya tak takut kegelapan. Saya sanggup lakukan apa saja... asalkan saya boleh pastikan yang awak akan sentiasa selamat dan bahagia."
"Eeee... Cringe." Ufaira menjauhkan diri. Rasa malu campur tekejut. Bahzi ini memang tak dapat nak ramal aksi dan kata-kata dia. Haih!
Bahzi ketawa kecil. "Alah, saya nak romantik pun tak boleh." Ditarik tangan Ufaira supaya dekatkan diri dengannya.
"Tak boleh. Saya kena fokus belajar silat ini. Kalau awak asyik nak madah pujangga je, bila nak latihan nya?"
Hidung Ufaira dicuit geram. "Iya lah Ummu Ufaira. Kita mulakan latihan sekarang."
Rasa lega sikit sebab Bahzi dah tak main-main. "Saya minta maaf kalau lambat faham tau. Saya akan cuba sebaik mungkin untuk jadi lebih kuat, biar tak susahkan awak lagi."
Bahzi menggeleng perlahan, kedua tangan memegang pipi Ufaira kiri dan kanan. Matanya terus menatap mata Ufaira.
"Awak tak pernah susahkan saya. Setiap saat bersama awak... Ia satu kebahagian untuk saya. Jadi tak payah tergesa-gesa. Kita akan belajar sama-sama, okey?"
YOU ARE READING
( OG) HANYALAH DIRIMU (BAHZI ISA)
Mystery / ThrillerHanyalah Dirimu (Bahzi Isa) Mimpi nyataku Bahzi Isa & Ummu Ufaira