Bunyi derap kasut bergema semakin dekat kedengaran. Doktor Kasyaf bangun dari tempat duduknya. Tahu apa bakal berlaku sekejap lagi.
Dthum!
Pintu bilik pejabat dalam rumahnya dibuka kasar.
"Kasyaf! Aku dah muak. Peluang demi peluang, tapi tak ada hasil? Kau tetap tak boleh dapatkan Ufaira!"
Kepala tunduk. "Walid, saya dah usaha, tapi Bahzi itu terlalu licik. Dia selalu ada untuk melindungi Ufaira." Dengan rasa bersalah dia bersuara.
Tukiman berjalan menghampiri, Kasyaf. "Alasan! Kenapa kau tak guna ilmu dan kuasa yang aku ajar? kau tetap kalah dengan lelaki biasa macam itu?! Kau dah memalukan aku, Kasyaf!"
Doktor Kasyaf terdiam seketika, kemudian mengangkat kepala memandang Walidnya. "Walid, mungkin dah sampai masa kita lupakan saja rancangan kita. Takdir..."
Meja kerja ditepuk kuat. "Takdir?! Jangan kau cakap pasal takdir dekat aku! Ufaira itu kunci kepada kekuasaan kita. Aku tak perlukan takdir untuk merebut hak milik kita!"
"Walid, Ufaira dah pilih, Bahzi. Soal hati dan perasaan kita tak boleh paksa." Jujur sebenarnya dia sendiri rasa tak tergamak nak lakukan hal-hal luar batas macam ini.
Tukiman berjalan menghampiri Kasyaf lebih dekat. "Patut selama ini kau goyah? Sebab kau rasa kasihan? Sebab itu kau masih terhegeh-hegeh untuk bertindak?" Soalnya kasar.
"Bukan macam itu Walid... "
"Sepatutnya perasaan cinta kau dekat Ufaira mudahkan kerja kita. Bukan nya melemahkan kita. Kalau susah sangat aku sendiri akan bertindak. Aku akan hantar makhluk aku untuk dapatkan Ufaira. Aku akan jadikan gadis itu milik kita, milik kerajaan Orsyim. Sama ada secara suka rela atau paksa."
Dahi Doktor Kasyaf berkerut. "Walid, itu akan membahayakan, Ufaira." Nadanya gementar kerisauan.
Tukiman tersenyum sinis. "Kau terlalu lemah, Kasyaf. Kalau kau betul nak kan kekuasaan, kau takkan peduli pada perasaan. Kau dengar sini, aku takkan lepaskan Ufaira dari genggaman kita. Kau boleh berundur kalau kau nak... Tapi aku akan tetap teruskan!"
"Doktor! Doktor!"
Doktor Kasyaf memandang ke arah pintu. Kelihatan pembantunya dalam keadaan cemas.
Tukiman berpaling ke belakang melihat.
Pembantu Doktor Kasyaf baru perasan yang Tuan besar berada dekat sini. Lagi bertambah gelisah dibuatnya. "Maafkan saya Doktor. Maafkan saya Tuan Besar." Tertunduk dia meminta maaf.
Melihat tingkah laku pembantunya, Doktor Kasyaf tahu mungkin ada sesuatu yang buruk.
"Maafkan saya sebab mengganggu. Sekejap lagi saya datang balik." Dia berundur beberapa tapak.
"Berita buruk apa kau nak sampaikan?" Tukiman bersuara mematikan langkah pembantu anaknya. "Beritahu sekarang. Aku nak tahu."
Pembantu Doktor Kasyaf kelihatan takut. Susah untuk dia sampaikan berita tak elok ini untuk pengetahuan Tuan Besar terutamanya. "Er.. Em.."
YOU ARE READING
( OG) HANYALAH DIRIMU (BAHZI ISA)
Mystery / ThrillerHanyalah Dirimu (Bahzi Isa) Mimpi nyataku Bahzi Isa & Ummu Ufaira