Ufaira rapatkan sweater di badan. Malam yang sejuk di bumi London. Tak pernah terfikir akan sampai ke sini. Perancangan Allah. Tak ada siapa boleh duga.
"Okey?"
Angguk. "Okey dah." Ufaira pandang keindahan kota London dari atas sini. Kurang sedikit rasa panas satu badan. Angin London betul-betul mengubah keadaan. Fikirnya.
Ubai turut memandang ke arah yang sama. Cahaya lampu di merata tempat terlihat indah.
"Angah." Rendah perlahan Ufaira memanggil.
"Hmm?" Ubai tak mengalihkan pandangan.
"Kenapa Ara macam dah boleh agak, kenapa mak dengan abah buat macam ini." Perit, tapi kalau tak diluah makin sempit dalam dada.
"Ayahda, bonda." Kata nama itu dibetulkan. "Angah dah pesan banyak kali. Ara jangan fikir bukan-bukan."
Senyum sinis terukir. "Mengaku saja la angah. Kenyataan yang ayahda, bonda buang Ara."
"Tak ada sebab mereka nak buang, Ara."
Awning tudung bawal yang terletak elok di kepala lembut ditiup angin. "Sebab Ara ada kelebihan mata ini kan?"
"Itu anugerah Allah."
"Tapi ini kutukan pada mereka."
"Ara..." Ubai pusing menghadap ke kiri. "Ara..." Tak terluah apa yang ada dalam fikiran. Tak kan lah...
"Mimpi itu datang lagi angah. Dan Ara baru sedar. Itu semua bukan mimpi. Itu kejadian ngeri yang betul-betul berlaku pada budak umur 7 tahun." Ufaira lap hidung yang terasa sejuk.
"Budak yang diburu untuk dibunuh. Konon katanya budak itu mengamalkan ilmu sihir."
Ubai memeluk bahu Ufaira. "Ara..."
"Dan budak itu ketakutan sampai trauma. Kejadian malam itu berulang-ulang tiada henti angah."
"Angah ingatkan yan..."
"Sebab Ara tak nak angah risau. Jadi Ara hanya simpan sendiri rasa takut ini."
Makin ketat pelukan Ubai. "Maafkan angah."
Hujung birai mata beranak sungai. "Ara tak minta pun ada keistimewaan ini. Kenapa ia istimewa kalau Ara rasa pedihnya dekat sini?" Telapak tangan kanan mengusap dada sendiri.
"Allah tak pernah zalim, Ara. Bersangka baik. Ada hikmah semua ini jadi."
"Macam mana Ara nak bersangka baik kalau ayahda bonda sendiri yang halau Ara? Bukan itu saja. Mereka siap beri tahu satu kampung untuk mengejar Ara."
Ubai geleng kepala. Tak. Semua itu tak betul. Adiknya telah salah faham.
"Angah boleh bayangkan tak perasaan budak itu? Waktu kanak-kanak yang tak tahu apa. Tiba-tiba diburu untuk dibunuh."
YOU ARE READING
( OG) HANYALAH DIRIMU (BAHZI ISA)
Mystery / ThrillerHanyalah Dirimu (Bahzi Isa) Mimpi nyataku Bahzi Isa & Ummu Ufaira