Bab 18 (Ummu Ufaira)

144 26 1
                                    

Sepanjang dalam perjalanan Ufaira hanya diam membisu

Oops! This image does not follow our content guidelines. To continue publishing, please remove it or upload a different image.

Sepanjang dalam perjalanan Ufaira hanya diam membisu. Melur di hadapan di tempat duduk penumpang. Manakala Ubai yang memandu sendiri.

Di hadapan kereta dan di belakang kereta mereka ada bodyguard yang mengiringi.

Sesekali Ufaira perasan yang mata Ubai mengerling ke kiri kanan dan juga belakang. Dalam keadaan berjaga-jaga. Klise. Macam lah dia penting sangat sampai nak kena serang.

Lagi kelakar kena serang dengan makhluk ghaib pula itu. Haih! Keluhan kecil dilepaskan. Ufaira berpaling ke luar tingkap. Bandar London yang bakal ditinggalkan. Dan tinggalkan, Bahzi.

Tapi pelik lah. Kenapa jalan raya terlalu lenggang? Baru dia perasan. Suasana bandar yang sepi. Mula dah rasa tak sedap hati. Makin lama direnung kawasan sekitar ini makin menyeramkan.

"Angah?"

Ubai memandang ke belakang sekilas. "Yeah?"

"Kenapa bandar ini senyap? Mana semua orang?"

Melur dan Ubai saling pandang. Seperti mengerti benda yang sama dalam keadaan membisu.

"Tak ada orang?" Dengan berhati-hati Ubai bertanya soalan.

Kepala Ufaira geleng perlahan. "Tak."

"Makhluk itu dah datang." Melur bersuara cemas. Itu bermakna hanya pandangan Ufaira yang ditutup. Sedangkan keadaan bandar seperti biasa.

Ubai menekan earbuds di telinga. "Red warning sign. Red, Red. Red."

Dahi Ufaira berkerut tak faham. Tiba-tiba kedengaran siulan yang sama. Siulan di malam itu. Kiri kanan dia berpaling mencari punca dari mana datangnya. Dada berdebar hebat.

Srrtt...

Kereta berhenti mengejut.

Ufaira sempat menahan dirinya dari terhantuk di kerusi depan. "Angah?" Panggilnya perlahan sambil angkat kepala.

Senyap.

Kelihatan Ubai tak sedarkan diri di kerusi pemandu. Dalam kedudukan kepala di stereng kereta.

Ufaira berganjak ke depan sedikit melihat. Melur juga sama tak sedarkan diri dengan kepala terlentok di cermin kereta.

"Angah? Melur?" Tangan Ufaira capai lengan Ubai dan Melur bersilih ganti. Cuba menyedarkan namun tiada reaksi. Ya Allah. Apa dah jadi ini?

Siulan kedengaran dari arah depan buatkan Ufaira teragak-agak memandang. Kelihatan makhluk berwajah kelabu berkedut merenung dengan mata putih. Bergetar mata ketakutan melihat wajah ngeri itu.
Pantas kedua mata Ufaira dipejam rapat.

Seketika siulan tadi berganti dengan bunyi ketawa halus. "Welcome home, beautiful."

Saat badan Ufaira menggigil ketakutan. Terasa ada tangan memegang bahunya. "Aaaaaa!!!"

( OG) HANYALAH DIRIMU  (BAHZI ISA)Where stories live. Discover now