Bab 10

3K 88 1
                                    

PACUAN empat roda milik Megat Zafiq meluncur dengan laju sederhana

Oops! This image does not follow our content guidelines. To continue publishing, please remove it or upload a different image.

PACUAN empat roda milik Megat Zafiq meluncur dengan laju sederhana. Suara radio diperlahankan sedikit untuk memberi keselesaan kepada Amanda Safina melenakan diri. Tangan kirinya mengambil anak patung teddy bear milik Amanda di seat belakang sebelum diberikan kepada isterinya.
Huluran daripada Zafiq Amanda sambut.

"Thankyou abang.." ucap Amanda. Dia senyum sedikit sebelum badannya disandarkan perlahan sebelum matanya terlelap.

"Sama-sama yayang.."balas Zafiq pula. Dia tersenyum kecil melihat tingkah laku Amanda yang seperti budak-budak baginya. Tersedar yang dia mengelamun, dia kembali memandang kearah jalan highway.

"Apa yang best sangat peluk patung itu pon aku tak tahu. Baik peluk aku ni erm." gumam Zafiq perlahan.

"Eh kalau dia peluk kau kang auto terbabas. Tak pasal-pasal ada berita tragis dengan tajuk "Pasangan suami isteri terlibat dalam kemalangan kerana suami mahu sang isteri peluknya ketika memandu" ada juga jadi famous sekejap." Zafiq tepuk dahinya sendiri. Terlalu bosan memandu tanpa berbual dengan isteri hingga terpaksa cakap seorang-seorang.

Amanda yang mendengar kata-kata dari Zafiq itu menahan dirinya dari membuka mata dan mencarik senyuman. 'Dekat hotel nanti Manda peluk abang puas-puas okay.' getus hatinya.

Tidak lama kemudian, Zafiq mula bercakap seorang diri. Baru setengah jam Amanda melelapkan mata, dia sudah tidak tahan. Dia bosan. Bosan mendengar suara radio. Dia mahu mendengar suara Amanda sebenarnya. Isterinya disebelah dipandang sekejap.

"Haih sayang, lamanya tidur.. abang rindu suara Manda." luahnya seketika. Dia angau dimabuk cinta Amanda. Sesungguhnya Amanda membuatnya gila. Gila akan Amanda!

Kereta diperlahankan sedikit sebelum berhenti didepan gerai yang menjual keropok lekor. Favourite Amanda. Dompetnya diambil lalu mengeluarkan not Rm10 dua keping sebelum keluar dari perut kereta miliknya.

"Assalamualaikum cik, nak keropok lekor yang ni Rm3." Jarinya menunjuk sejenis keropok lekor yang rangup. "Yang ini pun nak Rm3." kemudian dia menunjuk pula kearah keropok lekor yang lembut.

Wanita tua dihadapannya membungkuskan pesanan daripada Zafiq dengan segera.

"Semuanya Rm6 ya dik."

Not Rm10 diberi kepada wanita tua itu. Tanpa sempat gadis itu memberi duit pulang, Zafiq sudah menahannya. "Baki itu acik simpan jela."

"Terima kasih ya dik." Kata wanita itu. Zafiq hanya membalasnya dengan anggukan serta senyuman nipis.

Kini Zafiq menuju kearah sebelah kirinya sedikit. Gerai yang menjual air manis didekati. Dia membuat pesanan untuk membeli jus tembikai.

Selepas siap urusannya, dia lantas menuju kearah kereta miliknya. Pintu kereta dibuka sebelum masuk kedalam perut kereta. Amanda baru tersedar dari lena membetulkan kedudukan nya.

"Yayang, ini abang ada beli makanan sikit. Buat isi perut. Manda mesti lapar. Lepasni abang cari kedai makan okay?" kata Zafiq. Tangannya menghulur plastik kearah Amanda.

"Okay abang." balas Amanda ringkas seraya menyambut huluran daripada Zafiq. Keropok lekor disuap ke mulutnya. Selepas itu dia menyuap pula keropok lekor kepada Zafiq. Zafiq tersengih sedikit sebelum membuka mulutnya sebelum kembali memandu kenderaannya.

"Lepas kita check in hotel kita nak kemana abang?" Soal Amanda. Air tembikai yang dibeli oleh Zafiq disedut perlahan.

"Sayang nak tengok ikan?"

"Ha? Ikan?"

"Kita pergi The Shore Oceanarium." jawab Zafiq. Dia sudah lama merancang untuk membawa Amanda pergi kesitu tetapi jadual kerjanya tidak mengizinkan. Tambah-tambah lagi Amanda juga sibuk dengan kafenya.

"Woo, Manda ada dengar tempat itu. Tak sangka pulak kita akan pergi dekat situ. Tak sabarnya nak jumpa ikan." Kata Amanda dengan riang.

Zafiq menghamburkan ketawakan. Geli hati mendengar kata-kata daripada Amanda. Haihla sayang, excited sangat itu. Macam boleh bercakap dengan ikan itu sahaja. Getus Zafiq dalam hati.

"Abang nanti kita ambil gambar banyak-banyak tau. Boleh buat kenangan." ujar Amanda lagi.

"Anything for you yayang.."

Tbc

Oops! This image does not follow our content guidelines. To continue publishing, please remove it or upload a different image.

Tbc.

Zafiq's [C]Where stories live. Discover now