40: Tetamu Tak Diundang

222 20 8
                                    

"Deejaaaaaa!"

Akhirnya hari yang dinantikan telah tiba. Aku menyambut baik kedatangan Deeja di muka pintu.

"Masuklah. Apa kau bungkus untuk aku?" soalku sambil menarik tangannya masuk.

"Eh! Eh! Takde bawa apa- apa. Aku bawa perut yang lapar je. Apa kau masak untuk aku?" jawap Deeja.

"Tak masak apa- apapun. Aku pun lapar. Belum makan tengah hari lagi ni hah."

"Yelah tu. Semacam bau ayam grill ni apa?"

"Tinggal bau je tu. Ayam dah habis kami bedal," ujarku ketawa kecil.

"Kedekut! Tak percayalah. Aku pergi periksa dulu. Mesti kau masak special untuk aku, kan kan?"

Tanpa menunggu balasan, Deeja memeriksa meja makan yang sememangnya tersaji ayam panggang.

"Thank you, darling!" serunya teruja. Aku menjeling ke atas.

"Nanti malam giliran kau pula yang masak."

"Apa ni layan tetamu macam ni? Teruk betul perangai bini Izdihar Ridauddin ni."

"Tetamu memang patut dilayan macam ni. Masak untuk tuan rumah. Kena ubah tradisi kali ni."

"Ah! Peduli apa aku. Cepat temankan aku makan. Nanti sejuk pula ayam tu."

Aku mengambil piring untuk Deeja dan mengaut nasi untuknya.

"Mana dia?" soal Deeja berbisik.

"Siapa?" soalku.

Deeja menaikkan kening sebelah dan mencebikkan mulut.

"Izdihar."

"Kenapa cari laki aku?" aku mengerutkan dahi.

"Tahu tak pe. Takkanlah aku cari laki kau."

"Haha! Faiq ye?" tanyaku.

"Shhhh!" Deeja meletakkan jari telunjuk di bibirnya.

"Jap aku panggilkan."

"Eh! Janganlah, gila!" larang Deeja pantas sambil menarik lenganku.

Tiba- tiba bunyi pintu bilik dibuka. Faiq muncul.

"Oh! Ada tetamu rupanya," sahut Faiq.

"Ye, ni Deeja. Deeja, Faiq. Deeja akan tidur di sini dua malam."

Aku mengenalkan mereka berdua. Dan Deeja menundukkan kepala tanda sapaan kepada Faiq.

"Hana, Faiq sebenarnya nak minta temankan Hana pergi beli sedikit barang dapur. Tapi tak pelah. Hana ada tetamu kan?"

"Oh... Mm ye tak boleh kot nak temankan. Deeja temankan Faiq boleh tak?" cadangku.

"Huh?" balas Deeja dan Faiq serentak.

"Deeja okei kan temankan Faiq sekejap?" tanyaku sambil menendang perlahan kaki Deeja di bawah meja.

"Err... Okei kot. Kalau Faiq okei."

"Err tak pelah kalau Hana tak dapat temankan. Faiq pergi seorang je. Tak pe." Senyuman dilorekkan dan Faiq kembali masuk ke bilik tidurnya.

"Oh shit! Malunya aku! Kaulah ni punya pasal!" marah Deeja.

"Sorry. Aku tak sangka Faiq reject macam tu."

"Aku nak baliklah. Malulah aku macam ni kena reject mentah- mentah."

Aku meletuskan ketawa melihat wajah Deeja sedang menahan malu.

"Alaaa janganlah macam tu, sayang. Dia mesti malu sebab pertama kali jumpa," pujukku sambil mengusap lengan Deeja.

I Hate That I Love YouWhere stories live. Discover now