33: Semakin Dekat

290 23 12
                                    

Ibu dan ayah telah pergi ke kedai berdekatan untuk membeli sedikit barang dapur. Hanya aku dan Hana yang tinggal di rumah.

Hana sedang sibuk menyediakan makan tengah hari. Aku pula baru selesai mandi.

"Need help?" soalku padanya yang berada tidak jauh dari aku.

"I'm fine. Dah biasa dah buat sorang- sorang."

"Kenapa tak guna apron? Nanti baju kotor kena kunyit tu."

"Lupa. Tak sempat tadi. Takpelah. Malaslah nak cuci tangan lagi."

"Let me help you." Aku segera mencapai apron lalu mengenakannya. Kemudian tali di belakang kuikat.

"Thanks."

Dan aku masih lagi berdiri di belakangnya. Aku teringin sekali memeluknya pada saat ini.

Hana yang sedar akan keberadaanku menoleh melihat aku lalu menaikkan kening tanda meminta jawapan tentang apa yang sedang berlaku.

"Aku..."

"Aku apa? Kau buat apa?" tanya Hana. Sepertinya dia tidak selesa.

"Aku nak tolong kau."

"Nak tolong pun kenapa berdiri di belakang aku? Tolong basuh- basuh apa yang patut kat sinki tu."

"Sebab aku nak sentiasa berada di belakang kau dalam apa jua keadaan." Gurauanku mengundang reaksi sinis dan jelingan darinya. Aku beredar ke sinki dan membasuh periuk mangkuk di dalam.

"Hana, kau masih marah ke?" Soalku memulakn perbualan.

"Tak kot."

"Kot. Marahlah tu, kan?" dugaku.

"Taklah. Benda dah lepas, malaslah nak kenang."

"Kenapa tak nak kenang?"

"Apalah kau ni. Kau nak aku marah macam semalam ke?"

"Boleh juga. Nak try pujuk dengan cara lain." Aku melirik ke arahnya yang sedang memerhatikanku. Dia tahu aku sedang bergurau.

"Kelakar ke?" Periuk di tangan diletakkan kasar lalu api gas dimatikan.

"Tak. Aku cuma rasa aku boleh pujuk lebih baik lagi dari semalam. Dan aku tahu kau masih marah sebab tu aku nak cuba pujuk lagi."

"Memang lelaki macam ni ke? Minta maaf lepas tu buat macam tak ada apa yang berlaku? You're pissing me off!"

Mataku terkebil- kebil ditempelaknya. Aku memerhatikan dirinya yang sedang marah. Semakin dia marah, semakin berkobar- kobar rasa di dada ini ingin memeluk dan menenangkannya dirinya.

"Nampaknya kau masih bedendam dengan aku," balasku setelah beberapa ketika.

"Lupakan cerita semalam. Tak payah nak berlagak hero nak selamatkan keadaan kalau dengan Emma sendiri pun kau belum bincang lagi."

"Sekarang nak babitkan Emma pula?"

"Kenapa? Memang betul kan? Sebab tulah aku cakap tadi, lupakan hal semalam. Aku tak berminatlah nak panjangkan cerita. Please!"

"Sorry."

"Dahlah. Aku nak siapkan kerja aku."

"I said I'm sorry."

Hana mengeluh kasar sambil menjeling ke atas.

"Apa hubungan kau dengan Azka?" soalku.

"None of your business."

"Kenapa jawapan macam tu? Aku cakap elok- elok kan. Jawaplah elok elok. Kan kita dah janji tak nak gaduh- gaduh lagi."

"Someone close," jawapnya dengan nada yang masih marah.

I Hate That I Love YouWhere stories live. Discover now